استفاده از آی تی برای شناسایی تاثیر آموزش بین مدیریت دانش و آموزش در فرآیند توسعه مبتنی بر دانایی

استفاده از آی تی برای شناسایی تاثیر آموزش بین مدیریت دانش و آموزش در فرآیند توسعه مبتنی بر دانایی

سازمان
مدیریت دانش
دانایی محوری
فناوری اطلاعات
جامعه اطلاعاتی
دانلود پایان نامه رشته مدیریت
دانلود پایان نامه مدیریت
تاثیر آموزش بین مدیریت دانش و آموزش در فرآیند توسعه مبتنی بر دانایی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

استفاده از آی تی برای شناسایی تاثیر آموزش بین مدیریت دانش و آموزش در فرآیند توسعه مبتنی بر دانایی

 

 

چکیده

در بررسی شاخص ها و عوامل موثر بر مدل جدید توسعه مبتنی بر دانایی محوری در جوامع و سازمان ها نقش و جایگاه آموزش به عنوان یکی از مهمترین ارکان هدایت کننده جریان گرایش و پیاده سازی دانش مداری، دانایی محوری یا اطلاعات مداری غیر قابل چشم پوشی است در این بین مهمترین ابزار و سرمایه برای دستیابی به توسعه منطقی و اصولی، سرمایه های انسانی می باشند و آشکار است که قرار گرفتن این سرمایه های عظیم و بالقوه در مسیر کلی جریان هدفمند توسعه دانایی محور در ساختار جامعه یا یک سازمان، برای استفاده بهینه از حداکثر پتانسیل ها و به خدمت گرفتن آنها در جهت ارتقاء سطح دانش منابع انسانی و در نتیجه بالا رفتن کارایی ایشان در یک سیستم مدیریت شده دانش مدار در گرو آموزش های مبتنی بر استاندارد های این مدل است.

 

توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و گسترش گرایش جوامع به استفاده از وب و فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی وب مدار  نگرش ها و فرصت های نوینی را در فرآیند توسعه جامعه اطلاعاتی فراهم کرده است و زمینه مناسبی برای ارتباطات دوسویه میان فرهنگ ها و اقتصاد ها و مراکز علمی دنیا  بوجود آورده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان بستر همگرایی و تعاطی اندیشه ها و توانایی های دانش نوین، الگوها و استانداردهای سازمان های اطلاعاتی را با هدف دست یابی به توسعه بر مبنای دانایی با نگرش جهانی ترسیم و به اجرا در خواهد آورد.

از سوی دیگر فناوری اطلاعات و ارتباطات به علت کانون همگرایی دو اصل مهم فرهنگ سازی یعنی محتوای اطلاعاتی و دانشی و ابزارهای اطلاع رسانی و ارتباطی تاثیر مهم و به سزایی در ایجاد تحولات و تغییرات  فرهنگی در الگوی دانش مصرفی کارکنان سازمان ها دارد . از این طریق می توان فرآیند دانش سازی و دانش پراکنی را در سطح جامعه یا سازمان مدیریت و کنترل کرد و این دیدگاه را به تمامی امور روزمره و برنامه های دراز مدت تسری بخشید.

 

این پایان نامه سعی دارد با بررسی چالش های موجود بین دو گفتمان توسعه دانایی محور و سازمان های اطلاعاتی، تاثیر متقابل آموزش را در آنها شناسایی کند و جایگاه فناوری اطلاعات را به عنوان موتور محرک و کاتالیزور شکل گیری سازمان های اطلاعاتی و ابزار مدیریت دانایی  مورد بررسی قرار دهد.

 

 

کلید واژه ها:

سازمان

مدیریت دانش

دانایی محوری

فناوری اطلاعات

جامعه اطلاعاتی

 

 

مقدمه

امروزه تولید اطلاعات و دانش در تمام ابعاد علمی، فنی و کاربردی و پراکندن آن با ابزار ها و امکانات ارتباطی با هدف به اشتراک گذاری آنها در سطوح مختلف سازمان فرآیندی تحول زا و بینشی مثبت در عرصه مدیریت بهینه پتانسیل های فناورانه و منابع انسانی می باشد. فراهم شدن امکان دسترسی بلافاصله و بلاواسطه به اطلاعات حوزه های کاری نیروهای سازمان و به كارگیری آن ها برای توسعه فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و آموزشی و… از جمله مزیت هایی است که عاید تولید کنندگان و کاربران اطلاعات می شود.در سازمان های اطلاعاتی با توجه به نگاه از بالا به دانش های درون سازمانی سعی می شود تا از تمام عناصر و نیروهای موجود برای رسیدن به چهارچوب های نظری و عملی توسعه دانایی محور استفاده شود.

 

در چنین فضایی است که افراد  همچون عناصر پیکره یک سیستم مدام در حال داد و ستد اطلاعات خواهند بود و کالایی که در این میان رد و بدل می شود اطلاعات است در این شرایط جامعه اطلاعاتی به افراد امکان می دهد كه فراگیری صحیح را بیاموزند و آنها را از نحوه طبقه بندی، بازیابی و به كار گرفتن اطلاعات به گونه ای آگاه می سازد كه برای دیگران نیز امکان آموختن دانش را فراهم کنند.جامعه اطلاعاتی به کمک ابزارهای فناورانه این توانایی را به افراد می دهد تا به صورت  مستمر به فراگیری دانش بپردازند، زیرا همواره اطلاعات موردنیاز خود را در دسترس دارند و از همین رو آنها می توانند در تمام لحظه های زندگی از دانش و اطلاعاتی که در اختیار دارند استفاده نمایند. اطلاعاتی که در زندگی شخصی و کاری افراد می تواند راه گشای بسیاری از مسائل باشد و زمینه های استفاده از اطلاعات را در امور اقتصادی، آموزشی، علمی، تحقیقاتی، اطلاع رسانی و… را فراهم نمایند. 

 

 

 

 

فهرست مطالب

بررسی چالش های مدیریت دانش و آموزش در فرآیند توسعه مبتنی بر دانایی در جوامع و سازمان ها با بهره گیری از فناوری اطلاعات 1

کلید واژه ها: 3

چکیده 3

مقدمه 5

تعاریف 7

فناوری اطلاعات 9

تحولات گذار از عصر صنعتی به عصر اطلاعات 11

سواد عمومی 13

سواد تکنولوژیک 14

سازمان های اطلاعاتی( دانایی محور) و چالش های پیش رو در فرآیند توسعه 15

توسعه زیرساخت های اطلاعاتی 17

در جریان تولید اطلاعات می توان با دو شیوه عمل کرد: 18

توسعه زیر ساختهای ارتباطی 21

مدیریت دانش 23

نخستین تقسیم بندی برای دانش در سال 1985 به ترتیب زیر انجام کرفته است: 24

راهبردهای مدیریت دانش 25

دو استراتژی برای مدیریت دانش مطرح شده است: 25

روش شناختی در فرآیند بازنگری آموزش و دانش سازمان 35

باز مهندسی فرآیند مدیریت دانش در سازمان در پنج فاز صورت می گیرد: 35

طرح ریزی راهبردهای مدیریت دانش 37

چالش های کاربرد فناوری در مدیریت دانش 39

سیستم های اطلاعاتی؛ جایگاه سازمانی 42

چالش های کاربرد فناوری در مدیریت آموزش 43

چالش های مدیریت آموزش برای چنین افرادی در موارد زیر خلاصه می شود: 44

موانع کارایی و تاثیر مناسب دانش و آموزش در سازمان 44

تقابل دانش نیروی انسانی و نیاز های سازمان 46

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش 47

نگاهی به رابطه فناوری ارتباطات و اطلاعات با آموزش 49

نقش و تاثیر فناوری اطلاعات در توسعه و مدیریت آموزش 51

دانش و انتقال آن به سازمان به وسیله آموزش 52

جامعه اطلاعاتی  و آموزش نوین 53

توسعه منابع انسانی در آموزش و جایگاه آن در مدل توسعه جامعه دانایی محور 54

فناوری اطلاعات ابزار مدیریت آموزش در سازمان های دانایی محور 57

چگونگی تاثیرات فناوری اطلاعات در توسعه دسترسی به آموزش 57

كارایی فناوری اطلاعات در آماده كردن افراد برای ورود به بازاركار 58

جدول مهارتهای لازم در محیط كار آینده 58

كاربرد فناوری اطلاعات  در پیشرفت كیفیت آموزشی 60

كاربردهای ICT در آموزش 64

كاربرد كامپیوتر و اینترنت برای تعلیم و تعلم 66

چالشهای كلیدی در ادغام ICT در آموزش 68

چالشهای مربوط به تامین مالی، هزینه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات 70

یادگیری الکترونیکی 71

سطوح آموزش الکترونیکی 73

یادگیری الکترونیکی به چه صورت نگهداشت اطلاعات را بهبود می بخشد ؟ 75

ارتباط متقابل با فراگیران و استفاده مناسب از رسانه های اطلاعاتی 80

فرآیند رشد آموزش الکترونیکی در سازمان ها 85

نتیجه‌گیری 89

منابع: 90

 

  • آثار اعمال کیفیات مخففه در مورد اطفال بزهکار

    آثار اعمال کیفیات مخففه در مورد اطفال بزهکار تعریف کیفیات مخففه آثار اعمال کیفیات مخففه کیفیات مخففه در قانون جدید کیفیات مخففه در قانون مجازات اسلامی آثار کیفیات مخففه در اعمال مجازاتها کیفیات مخففه در خصوص کودکان بزهکار پایان نامه…

  • هنر گرافیک وگرافیـک متحـرک

    هنر گرافیک وگرافیـک متحـرک هنر گرافیک وگرافیـک متحـرک مقاله هنر گرافیک وگرافیـک متحـرک تحقیق هنر گرافیک وگرافیـک متحـرک پروژه هنر گرافیک وگرافیـک متحـرک پژوهش هنر گرافیک وگرافیـک متحـرک رفتن به سایت اصلی طراحی گرافیک چیست؟ طراحى گرافیک در واقع اصطلاحى…

  • برنامه ریزی گردشگری با رویکرد توسعه پایدار

    برنامه ریزی گردشگری با رویکرد توسعه پایدار گردشگری پایدار شهرستان شوش برنامه ریزی گردشگری شهرستان شوش توسعه پایدار با برنامه ریزی گردشگری برنامه ریزی گردشگری با تاکید بر توسعه پایدار شناسایی پتانسیل گردشگری شهرستان شوش بررسی موانع توسعه گردشگری شهرستان…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رابطه رضایت شغلی و توسعه منابع انسانی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رابطه رضایت شغلی و توسعه منابع انسانی مبانی نظری رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه رضایت شغلی پیشینه تحقیق رضایت شغلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی مبانی نظری توسعه منابع انسانی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش معنوی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش معنوی مبانی نظری هوش معنوی دانلود مبانی نظری هوش معنوی پیشینه تحقیق هوش معنوی ادبیات نظری هوش معنوی فصل دوم پایان نامه هوش معنوی مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش معنوی ادبیات و مبانی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد بانک

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد بانک مبانی نظری ارزیابی عملکرد بانک دانلود مبانی نظری ارزیابی عملکرد بانک دانلود پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد بانک پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد بانک ادبیات نظری ارزیابی عملکرد بانک فصل دوم پایان نامه ارزیابی…

  • پروپوزال ارزیابی عملکرد شعب بانک کشاورزی با DEA

    پروپوزال ارزیابی عملکرد شعب بانک کشاورزی با DEA ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک ارزیابی عملکرد بانک با…

  • مبانی نظری سیستم گرافولوژی دست نوشته فارسی به کمک کامپیوتر

    مبانی نظری سیستم گرافولوژی دست نوشته فارسی به کمک کامپیوتر گرافولوژی فارسی تحلیل شخصیت با دست خط گرافولوژی فارسی با استفاده از درخت تصمیم بررسی شخصیت فرد بر اساس دستنوشته فارسی بررسی خصوصیات فردی بر اساس دستنوشته فارسی گرافولوژی دست…

  • پروژه و پایان نامه رشته گرافیك با عنوان شطرنج و گرافیك

    پروژه و پایان نامه رشته گرافیك با عنوان شطرنج و گرافیك گرافیك شطرنج و گرافیك هنر پوستر درایران گرافیک سنتی و گرافیک نوین دانلود پروژه و پایان نامه رشته گرافیك با عنوان شطرنج و گرافیك گرایشهای متنوع پوستر درجهان تاریخچه…

  • گزارش کارآموزی شته حسابداری با عنوان بررسی مالی شرکت تولیدی روغن موتور شرکت اطلس میکال (سهامی خاص)

    گزارش کارآموزی شته حسابداری با عنوان بررسی مالی شرکت تولیدی روغن موتور شرکت اطلس میکال (سهامی خاص) دانلود گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی رشته حسابداری بررسی مالی شرکت تولیدی بررسی مالی شرکت تولیدی روغن موتور بررسی مالی شرکت تولیدی روغن…