بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر عملکرد کارکنان

بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر عملکرد کارکنان

پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه یادگیری الکترونیکی
فرآیندهای مدیریت دانش
پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان بازرسی
استقرار مدیریت دانش در سازمان بازرسی
پایان نامه تاثیر مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی
تاثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی
رابطه مدیریت دانش و یادگیری الکترونیکی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش تولید

بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر عملکرد کارکنان

(مطالعه موردی: سازمان بازرسی کل کشور)

 

 

 

 

 

چکیده:

سازمان ها باید در شرایطی به بقاء و حیات خود ادامه دهند که جهان با تغییرات سریع و عمده همراه است . در این شرایط مدیریت دانش به عنوان یک منبع مهم در زمینه ایجاد مزیت رقابتی شمرده می شود. چرا که سازمان ها باید محیطی برای تسهیم، انتقال و تبادل دانش در میان اعضاء به وجود آورند و افراد را، در جهت با مفهوم كردن تعاملاتشان، آموزش دهند.یادگیری الکترونیکی یکی از روش های جدید آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که با محور قرار دادن انسان به عنوان یادگیرنده فعال، می تواند تمامی اشکال آموزش و پرورش و یادگیری را در قرن بیست و یکم متحول سازد و به چالش حاصل از میزان تقاضای اجتماعی برای آموزش و فقدان منابع آموزشی کافی پایان دهد.

 

سازمان بازرسی کل کشور نیز به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین سیستم‌های خدماتی جامعه، مستثنی از دیگر نهادهای دولتی ما نمی باشد و از آنجایی که محقق خود در این نهاد مشغول به خدمت رسانی است، مساله یادگیری و دانش را به خوبی در این مجموعه درک می نماید.  

 

بنابراین با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و نیز اهمیت حیاتی این نهاد برای جامعه، بررسی  تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در آن ضروری به نظر می رسد .یقیناً ضرورت استفاده کارکنان آن از دانش روز و دستیابی به جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی بسیار ضروری است و از طرف دیگر موفقیت در هر نظام، و تغییراتی که با هدف اصلاح انجام می‌شود مرهون نظارت های مؤثر و کارآمد است که در مراحل مختلف تحت عناوین گوناگون اعمال می‌شود که این خود اهمیت بکارگیری مدیریت دانش در یادگیری الکترونیکی را دو چندان می کند.  هدف كلی این پژوهش بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور می باشد.

 

 

 

فرضیه  :  فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد.

 

 

 

نتیجه گیری: فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی كل كشور تأثیر معنادار دارد. بنابر نتایج فرضیه ی اصلی پژوهش در سطح خطای نوع اول 05/0 پذیرفته می شود. زیرا سطح معناداری برای مدل رگرسیونی و همچنین  ضریب رگرسیونی مؤلفه ی مدیریت دانش تقریباً برابر 00/0 بوده و همین امر بیانگر آنست که هم مدل رگرسیونی و هم حضور متغیر مدیریت دانش در مدل معنادار بوده است.

 

همچنین مثبت بودن ضریب رگرسیونی نشان می دهد که این رابطه در جهت مثبت است. بدین معنا که افزایش یا کاهش فرآیندهای مدیریت دانش منجر به افزایش یا کاهش سطح یادگیری الکترونیکی خواهد شد.نتایج آزمون همبستگی پیرسون نیز مؤیدی بر رابطه ی مثبت و معنادار فرآیندهای مدیریت دانش با یادگیری الکترونیکی در جامعه ی مورد پژوهش می باشد. زیرا سطح معناداری این آزمون تقریباً برابر 00/0 و ضریب همبستگی پیرسون برآورد شده برابر با 958/0 می باشند.

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

مدیریت دانش 

یادگیری الکترونیکی

سازمان بازرسی کل کشور

 

 

 

 

بیان مسئله 

دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان ها برای بقاء و رشد به دنبال ابزارهای نوین باشند. یکی از ابزارهایی که می تواند سازمان ها را در تأمین این اهداف یاری دهد، مدیریت دانش است.  مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان ها کمک می کند اطلاعات و دانش مهم را بیابند، گزینش، سازماندهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیت هایی مانند حل مشکلات، آموختن پویا و تصمیم گیری ضروری است (Tsangho2008). مدیریت دانش می تواند گستره ای از ویژگیهای عملکرد سازمانی را با قادر ساختن سازمان به «عملکرد هوشمندانه تر» بهبود بخشد (Wig, 1999).

 

در جهان پرشتاب امروزی یادگیری الكترونیكی به عنوان یك ابزار كسب دانش، به سرعت در حال گسترش، توسعه و تحول است. چنین روند رو به رشدی دست اندركاران را ملزم به اعمال روشهای علمی و منطقی در اجرا، ارزیابی و مدیریت پروژه های یادگیری الكترونیكی می نماید. پیشرفت روزافزون در زمینه علوم رایانه ای و ظهور و گسترش شبکه های اطلاع رسانی به ویژه اینترنت، امکانات و روش های تازه ای را پیش روی برنامه ریزان و مجریان برنامه های آموززشی قرار داده و مشکلات گذشته در عرصه آموزش، به ویژه محدودیت های ناشی از زمان و مکان یادگیری را کمرنگ نموده است (Safavi et all2008). 

 

 از آنجا که سازمان بازرسی کل کشور به عنوان اصلی ترین نهاد نظارتی کشور برای نظارت کارا و اثربخش نیازمند برقراری ارتباطات با دستگاه های مشمول بازرسی است و به منظور تحقق چنین هدفی و افزایش نقش مردم در امر نظارت، نیازمند تغییر نگاه از نظارت سنتی به مدرن هستیم که در این راستا به نظر می رسد که با مطرح کردن بکارگیری مدیریت دانش در یادگیری الکترونیکی  می‌توان فرآیند کنترل و نظارت را بهبود بخشید و یادگیری و دانش بویژه در سازمان بازرسی کل کشور  یکی از مسایل با اهمیت تلقی می شود . بنابراین با توجه به موارد فوق محقق بر آن شد تا به بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور  بپردازد.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول: 1

طرح پژوهش 3

1-1- بیان مسئله 4

1-2- ضرورت و اهمیت پژوهش 5

1-3-اهداف تحقیق 6

1-4- سوال های پژوهش 7

1-5- فرضیه های تحقیق: 8

1-6-مدل تحقیق 9

1-7-جامعه تحقیق: 10

1-8-تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش 10

1-9-محدودیت های پژوهش 12

الف. محدودیت های قابل کنترل: 12

ب. محدودیت های غیرقابل کنترل: 12

 

فصل دوم:  مبانی نظری 13

بخش اول: مدیریت دانش 14

2-1-مقدمه 16

2-2- مفهوم داده، اطلاعات، و دانش 17

2-3 – خصوصیات دانش 19

2- 4 – دسته بندی های دانش سازمانی 21

2- 5 – چرخه حیات مدیریت دانش 24

2-5-1 – خلق دانش ( تسخیر یا تولید دانش) 24

2-5-2 -سازماندهی دانش ( اعتبار بخشی دانش) 27

2-5-3- ذخیره دانش ( کدگذاری یا رسمی سازی دانش) 27

2-5-4 -توزیع دانش (تسهیم یا انتقال دانش) 28

2-5-5-  کاربرد دانش ( استفاده از دانش) 30

2-6 – نقش و اهمیت دانش 30

2-7- ﻋﻮاﻣﻞ تأﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ‬ 31

2-8-  اصول مدیریت دانش 34

2-9-  ﻋﻮاﻣﻞ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ‬‬ 37

2-9-1- فناوری: 37

2-9-2 – فرآیندها: 37

2-9-3 – افراد: 37

2-9-4 – تعهد راهبردی مستمر: 38

2-10 – دﻻﻳﻞ ﺷﻜﺴﺖ ﭘﺮوژه ﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ 38

2-11- ﺧﻄﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ 39

2-11- مزایای مدیریت دانش : 41

2-12- تاریخچه مدیریت دانش 42

2-13- تعاریف مدیریت دانش 44

2-14- اهداف مدیریت دانش 45

2-15- چرخة مدیریت دانش : 46

2-16-مدل پایه های ساختمان دانش 49

بخش دوم : یادگیری الکترونیکی 56

2-17- تاریخچه یادگیری الکترونیکی 58

2-18- یادگیری الکترونیکی در ایران: 59

2-19- مفهوم و تعریف یادگیری الکترونیکی 60

2-20- تکامل یادگیری الكترونیکی 63

2-21- روشهای متفاوت یادگیری الکترونیکی 66

2-22-مزایای یادگیری الکترونیکی 72

2-23- معایب یادگیری الکترونیکی 76

2-24- بخش سوم: تحقیقات انجام شده 79

 

فصل سوم:  روش شناسی پژوهش 91

3-1- مقدمه 92

3-2- روش تحقیق 93

3-3- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات : 94

3-4- اعتبار و روایی  ابزار تحقیق 95

3-5- مقیاس (ابزار) اندازه گیری 98

3-6- جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری: 98

3-7- روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات: 100

 

فصل چهارم: ” تجزیه و تحلیل اطلاعات” 101

 4-2-آمارتوصیفی 102

4-2-1- تحصیلات 102

4-2-2- سن 104

4-2-3- نوع استخدام 105

4-2-4- سنوات خدمت 106

4-2-5- شاخص های توصیفی مؤلفه های پژوهش 107

4-3-  آمار استنباطی 108

4-3-1- آیا اکتساب دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی كل كشور تاثیر معنی داری دارد؟ 109

4-3-2- آیا ایجاد دانش بر یادگیری ذ در سازمان بازرسی كل كشور تاثیر معنی داری دارد؟ 110

4-3-3- آیا ذخیره دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی كل كشور تاثیر معنی داری دارد؟ 112

4-3-4- آیا توزیع دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی كل كشور تاثیر معنی‌داری دارد؟ 113

4-3-5- آیا استفاده از دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی كل كشور تاثیر معنی‌داری دارد؟ 114

4-3-6- آیا نگهداری از دانش بریادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی كل كشور تاثیر معنی‌داری دارد؟ 115

4-3-7- آیا فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی كل كشور تاثیری معنی داری دارد؟ 117

4-3-8- آزمون فریدمن 119

 

فصل پنجم: ” نتیجه گیری و پیشنهادات” 121

5-1- مقدمه : 121

5-2- فرآیند تحقیق: 122

5-3- نتیجه گیری : 123

5-3-1- نتیجه گیری از فرضیه اصلی: 123

5-3-2- نتیجه گیری از فرضیه فرعی اول: 123

5-3-3 – نتیجه گیری از فرضیه فرعی دوم: 124

5-3-4- نتیجه گیری از فرضیه فرعی سوم: 124

5-3-5- نتیجه گیری از فرضیه فرعی چهارم: 125

5-3-6- نتیجه گیری از فرضیه فرعی پنجم: 125

5-3-7- نتیجه گیری از فرضیه فرعی ششم: 125

5-4- یافته های جانبی 126

5-5- پیشنهادات 126

5-5- 1- پیشنهادات مبتنی بر نتایج پژوهش: 126

5-5- 2- پیشنهادات برای پژوهشگران آتی: 127

5-6- موانع و محدودیت های پژوهش: 128

 

منابع و مآخذ : 139

پیوستها وضمائم 130

 

 

 

فهرست مطالب

جدول شماره 2-1: چهار راهبرد نوناكا و تاكیوچی (1995) در تولید دانش سازمانی 25

جدول شماره 2-2: ویژگی های اصلی حالات تولید دانش( نوناكا و تاكوچی 1995) 26

جدول 4-1 : فراوانی و درصد فراوانی تحصیلات 103

جدول 4-2 : فراوانی و درصد فراوانی رده سنی 104

جدول 4-3 : فراوانی و درصد فراوانی نوع استخدام 105

جدول 4-4 : فراوانی و درصد فراوانی سنوات خدمت 106

جدول 4-5 : شاخص های توصیفی مولفه های پژوهش 107

جدول 4-6 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و اکتساب دانش 109

جدول 4-7 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و ایجاد دانش 110

جدول 4-8 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و ذخیره دانش 112

جدول 4-9 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و توزیع دانش 113

جدول 4-10 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و استفاده از دانش 114

جدول 4-11 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و نگهداری از دانش 115

جدول 4-12 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و مدیریت دانش 117

جدول 4-13 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و مدیریت دانش 118

جدول 4-14: نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن 119

 

 

 

فهرست اشکال

شکل شماره  2- 1: داده، اطلاعات، دانش و خرد 19

شکل شماره 2-2: روابط بین دانش شخصی و دانش سازمانی 22

شکل شماره  2-3: چرخه مدیریت دانش: (پروبست و همکاران، 2000، ص 83 ) 50

 

 

  • پایان نامه کارشناسی رشته هنر و گرافیک با عنوان انیمیشن و تاریخچه آن

    پایان نامه کارشناسی رشته هنر و گرافیک با عنوان انیمیشن و تاریخچه آن پویانمایی انیمیشن تصاویر متحرک سینمای كودك ایران دانلود پایان نامه کارشناسی رشته هنر و گرافیک با عنوان انیمیشن و تاریخچه آن خرید پایان نامه کارشناسی رشته هنر…

  • بررسی رابطه عزت بدنی افراد با قضاوت دیگران

    بررسی رابطه عزت بدنی افراد با قضاوت دیگران عزت بدنی عزت نفس بدنی تصویر ذهنی انسان از خود بررسی رابطه عزت بدنی افراد با قضاوت دیگران تاثیر جذابیت ظاهر بر قضاوت دیگران خود پنداره و تصویر بدنی و ظاهر تصویر…

  • مقاله پژوهشی رشته علوم اجتماعی با عنوان مطالعه و بررسی تفاوت ارزشهای مشترک خانواده و مدرسه از دیدگاه جامعه شناختی (مطالعه موردی: شهر تهران در سال 85 )

    مقاله پژوهشی رشته علوم اجتماعی با عنوان مطالعه و بررسی تفاوت ارزشهای مشترک خانواده و مدرسه از دیدگاه جامعه شناختی (مطالعه موردی: شهر تهران در سال 85 ) تفاوت ارزشی تعریف جامعه شناسی تعریف مدرسه و خانواده ارزشهای مشترک خانواده…

  • چارچوب نظری و پیشینه مدیریت ریسک اعتباری

    چارچوب نظری و پیشینه مدیریت ریسک اعتباری مبانی نظری مدیریت ریسک اعتباری پیشینه مدیریت ریسک اعتباری مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ریسک اعتباری پیشینه پژوهش مدیریت ریسک اعتباری ادبیات نظری تحقیق مدیریت ریسک اعتباری دانلود مبانی نظری مدیریت ریسک…

  • بررسی قابلیت اجرایی بیمه طلاق در نظام حقوقی ایران

    بررسی قابلیت اجرایی بیمه طلاق در نظام حقوقی ایران بیمه طلاق بیمه طلاق در حقوق ایران سازوکارهای بیمه طلاق در حقوق ایران اجرا بیمه طلاق ماهیت حقوقی بیمه طلاق شرایط اعتبار بیمه طلاق ساز و کارهای اجرای بیمه طلاق نظریات…

  • طرح تفصیلی پایان نامه بررسی ضمانت اجرای کیفری فریب در ازدواج

    طرح تفصیلی پایان نامه بررسی ضمانت اجرای کیفری فریب در ازدواج خیار تدلیس در ازدواج فریب در ازدواج تدلیس در ازدواج دانلود تحقیق فریب در ازدواج دانلود تحقیق تدلیس در ازدواج ضمانت اجرای كیفری فریب در ازدواج ضمانت اجرای كیفری…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش حجاب در مذهب

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش حجاب در مذهب مبانی نظری حجاب در مذهب پیشینه تحقیق حجاب در مذهب مبانی نظری و پیشینه تحقیق حجاب در مذهب پیشینه پژوهش حجاب در مذهب ادبیات نظری تحقیق حجاب در مذهب دانلود مبانی نظری…

  • تاثیر موم‌زدایی ابتدایی بر میزان افزایش حجم واقعی برج استخراج RDC

    تاثیر موم‌زدایی ابتدایی بر میزان افزایش حجم واقعی برج استخراج RDC استخراج آروماتیک ها با فورفورال موم‌زدایی برج استخراج RDC فرآیند روغن‌سازی دانلود مقاله تاثیر موم‌زدایی ابتدایی بر میزان افزایش حجم واقعی برج استخراج RDC سیستم همکاری در فروش فایل…

  • تحقیقات بیماریهای عفونی، بیوانفورماتیک و اومیک ها

    تحقیقات بیماریهای عفونی، بیوانفورماتیک و اومیک ها تحقیقات بیماریهای عفونی، بیوانفورماتیک و اومیک ها رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه اگرچه، به طور کلی تصور می شود، بیوانفورماتیک یک علم مدرن میباشد، این اصطلاح بیش از سی سال قبل توسط…

  • پرسشنامه تاثیر سطوح کیفیت ادراک شده

    پرسشنامه تاثیر سطوح کیفیت ادراک شده پرسشنامه سنجش كیفیت خدمات تست سرو كوال پرسشنامه استاندارد و جهانی كیفیت خدمات پرسشنامه سنجش كیفیت خدمات پرسشنامه استاندارد كیفیت خدمات پرسشنامه كیفیت خدمات تست سرو كوال پرسشنامه كیفیت خدمات دانلود پرسشنامه کیفیت خدمات…