بررسی فعل زیانبار و نقش تقصیر در تحقق مسئولیت مدنی شهرداری

بررسی فعل زیانبار و نقش تقصیر در تحقق مسئولیت مدنی شهرداری

مسئولیت مدنی شهرداری
تحقق مسئولیت مدنی شهرداری
فعل زیانبار در تحقق مسئولیت مدنی شهرداری
نقش تقصیر در تحقق مسئولیت مدنی شهرداری
شرایط لازم برای تحقق عمل زیانبار در شهرداری
اقسام تقصیر در مسئولیت شهرداری

رفتن به سایت اصلی

دانلود تحقیق رشته حقوق

بررسی فعل زیانبار و نقش تقصیر در تحقق مسئولیت مدنی شهرداری

 

 

 

 

 

چکیده

سومین ركن از اركان مسئولیت قهری ، وجود یك عمل زیانبار است . همچنانكه عمل زیانبار می تواند ناشی از عمل مثبت (فعل ) باشد ، عمل منفی یا ترك فعل نیز می تواند هیمن نتیجه را داشته باشد . بدیهی است كه بررسی تفصیلی مربوط به این ویژگی در حوصله بحث ما نبوده و در لا به لای بحث مربوط به مسئولیت مدنی شهرداری بیشتر به ان خواهیم پرداخت . لذا به فراخور كیفیت فعل زیانبار در تحقق مسئولیت مدنی مباحث این بند راجع به فعل زیانبار را درچند بخش مورد مطالعه قرار می دهیم در قسمت نخست بررسی می نماییم كه فعل زیانبار به عنوان ركن مسئولیت مدنی شهردرای باید چگونه باشد و چه ویژگی هایی در برداشته باشد . و در قسمت بعدی ارتباط عامل ورود زیان با نهاد موضوع بحث را مورد بررسی قرر می دهیم و سپس نامشروع بودن فعل زیانبار به عنوان ركن مسئولیت مدنی شهرداری را مورد بررسی قرار می دهیم . 

 

درخصصو فعل زیانبار و تعیف و نقش ان در تحقق مسئولیت مدنی بهطور كلی به طور مختصر بحث كردیم . اینك می خواهیم ببینیم كه فعل زیانبار باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند به شهرداری منسوب شود – بی شك و با عنایت به مبانی قانونی مربوط به مسئولیتمدنی شهرداری درحقوق ماخصوصیت عمده ای كه فعل زیانبار را به شهرداری منسوب می كند ارتباط و آمیختگی ان با انجام وظایف شهردرای می باشد ب این توضیح كه فعل زیانبار در نظام حقوقی كنونی ما علی الاصول ناشی از یك تقصیر اداری می باشد . درخصوص تقصیر اداری و ضابطه آن پیش از این سخن گفتیم آنچه مبنای اصلی مسئولیت مدنی در مقررات حقوق موضوعه ما به صراحت پذیرفته غیر از تحلیل فوق الذكر می باشد چنانكه ماده 11 قانون مسئولیت مدنی چنین اشعار می دارد : ‚ كارمندان دولت و شهرداری ها و موسسات وابسته به آنها كه به مناسبت انجام وظیفه عمدا و یا در نتیجه بی احتیاطی خسارتی به اشخاص وارد نمایند شخصا مسئول جبران خسارت وارده می باشند . 

 

انگونه كه از متن مذكور استنباط می شود در نظر اول این است كه قانونگذار كارگزاران موسسات عمومی را در صورت ایراد خسارت حتی به مناسبت انجام وظیفه مسئول جبران خسارت دانسته است نظربه اینكه مسئولیت مدنی كلیه اشخاص در ماده 1 قانون مدنی مذكور افتاده حكم ان تعیین شده است . بیان فوق صرفا از باب تاكید می باشد و با عنایت به قسمت دوم ماده كه اشعار می دارد : « … ولی هر گاه خسارت وارده مستند به عمل انان نبوده و مربوط به نقص وسایل ادارات و موسسات مزبور باشد در اینصورت جبران خسارت بر عهده اداره یا موسسه مربوطه است …».

 

می توان نین برداشتیكرد كه بر پایه ماده مذكور مسئولیت شهرداری در قبال اعمال كارگزاران خود فی الواقع یك مسئولیت استثنایی بوده كه با تحق شرایطی قابل تصور است . گرایش قانون مسئولیت مدنی ما به نظریه تقصیر و دشوای پذیرش تقصیر جهت اشخاص حقوی خصوصا شخص حقوقی عمومی چون شرداری این نظر را تقویت میكند . اما همانگونه كه بیشتر نیز اشاره كردیم یكی از مهم ترین اهداف مسئولیت مدنی جران زیان می باشد و پذیرش این تفسیر از قانون مسئولیت مدنی كه خود جهت تكمیل نقایص قانون مدنی در باب جبران خسارت زیان و مسئولیت مدنی می باشد دشوار است پس چگونه توجیهی جهت رف این مسئله باید آورد ؟یكی از محققان دراین زمینه چنین می گوید كه تنها با كمی مسامحه و با این ادعا كه چون نقص سازمان اداری در نهایت ناشی از عملكرد ناقص مامورانو كارمندان ان است و این انسانها هستند كه درباره همه چیز تصمیم می گیرند می توان مسئولیت شهرداری را نسبت به اعمال كاركنان خود ، به طور غیر مستقیم ، تحت نظام ناشی از ماده 11 قانون مسئولیت مدنی ، پذیرفت .  

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

مسئولیت مدنی شهرداری

تحقق مسئولیت مدنی شهرداری

فعل زیانبار در تحقق مسئولیت مدنی شهرداری

نقش تقصیر در تحقق مسئولیت مدنی شهرداری

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

بررسی فعل زیانها و نقش تقصیر در تحقق مسئولیت مدنی اژداری 

 

گفتار اول: خصوصیت فعل زیانبار منسوب به شهرداری و شرایط لازم برای تحقق این خصوصیت 

مبحث اول: ارتباط عامل ورود زیان شهرداری 

الف) كاركنان مشمول حكم ماده 11 قانون مسئولیت مدنی 

ب) كاركنان مشمول ماده 12 قانون كار 

 

گفتار دوم: نقش تقصیر در تحقق مسئولیت مدنی شهرداری 

مبحث اول: بررسی اقسام تقصیر در مسئولیت شهرداری 

الف) خطاهای اداری و نقش آ» در تحقق مسئولیت مدنی شهرداری 

ب) خطای شخصی و مسئولیت كارمند 

منابع و ماخذ 

 

  • پروپوزال ارزیابی تاثیرات کاربرد فناوریهای اطلاعاتی بر ابعاد ساختار سازمانی

    پروپوزال ارزیابی تاثیرات کاربرد فناوریهای اطلاعاتی بر ابعاد ساختار سازمانی تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فناوری بر ساختار سازمانی میزان تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر میزان بكارگیری فناوری اطلاعات بر…

  • پرسشنامه عوامل موثر برای توانمندسازی مدیران و معاونین

    پرسشنامه عوامل موثر برای توانمندسازی مدیران و معاونین پرسشنامه توانمندسازی دانلود پرسشنامه توانمندسازی پرسشنامه استاندارد توانمندسازی پرسشنامه عوامل موثر برای توانمندسازی پرسشنامه توانمندسازی مدیران و معاونین پرسشنامه عوامل موثر برای توانمندسازی مدیران پرسشنامه توانمندسازی مدیران پرسشنامه توانمندسازی معاونین رفتن به…

  • اعطای تسهیلات به مشتریان با داده کاوی صورتهای مالی

    اعطای تسهیلات به مشتریان با داده کاوی صورتهای مالی داده کاوی صورتهای مالی اعتبارسنجی مشتریان بانک رتبه بندی مشتریان بانک رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک ملی مدل‌سازی اعتبارسنجی مشتریان به روش‌ شبکه عصبی مدل‌سازی اعتبارسنجی…

  • سیاست های جنایی داخلی و بین المللی در قبال پدیده قاچاق انسان

    سیاست های جنایی داخلی و بین المللی در قبال پدیده قاچاق انسان قاچاق انسان تحقیق قاچاق انسان تحقیق قاچاق زنان تحقیق درباره قاچاق انسان تحقیق پدیده قاچاق انسان تدابیر اتخاذی مقنن در قبال قاچاق قاچاق زنان به قصد ارتکاب فحشا…

  • مقاله رشته معماری با عنوان فضا در معماری

    مقاله رشته معماری با عنوان فضا در معماری مفهوم فضا فضا در معماری دانلود مقاله فضا در معماری زبان فضا و معماری رابطه فضا و معماری انواع فضا در معماری فضا در معماری چیست رفتن به سایت اصلی مقاله رشته…

  • موانع و محدودیت های تغییر کاربری اراضی در قوانین اساسی ایران

    موانع و محدودیت های تغییر کاربری اراضی در قوانین اساسی ایران تغییر کاربری اراضی تغییر کاربری اراضیpdf مجازات تغییر کاربری اراضی کشاورزی تغییر کاربری اراضی در قوانین اساسی ایران موانع تغییر کاربری اراضی در قوانین اساسی ایران محدودیت های تغییر…

  • مقاله ترجمه شده رشته مدیریت و اقتصاد با عنوان احساس گناه پس از خرید:بررسی انگیزه و حسرت پس از خرید

    مقاله ترجمه شده رشته مدیریت و اقتصاد با عنوان احساس گناه پس از خرید:بررسی انگیزه و حسرت پس از خرید خود هدیه ای خرده فروشی خرید و تاسف رفتار مصرف کننده مقاله ترجمه شده رشته مدیریت و اقتصاد با عنوان…

  • پاورپوینت سیاست در سازمان

    پاورپوینت سیاست در سازمان پاورپوینت سیاست در سازمان تحقیق سیاست در سازمان تعریف سیاست تعریف سازمان تعریف سیاست سازمانی گستردگی رفتار سیاسی مدل رفتار اخلاقي سياسي مديريت رفتار سياسي دلایل رفتار سیاسی فنون رفتار سیاسی هشت تاکتیک سیاسی متداول در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس مبانی نظری استرس ادبیات نظری استرس چارچوب نظری استرس فصل دوم پایان نامه استرس دانلود مبانی نظری استرس پیشینه استرس پیشینه تحقیق استرس پیشینه داخلی استرس پیشینه خارجی استرس پیشینه پژوهش استرس پیشینه نظری…

  • پروپوزال ارزیابی عملکرد سازمانها با مدل ترکیبی Neuro-DEA

    پروپوزال ارزیابی عملکرد سازمانها با مدل ترکیبی Neuro-DEA ارزیابی عملکرد شهرکهای صنعتی ارزیابی عملکرد سازمانی چیست ارزیابی عملکرد سازمان چیست ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی پروپوزال ارزیابی عملکرد پروپوزال ارزیابی…