تشریح مدل کارت امتیازی متوازن و تکنیک گسترش کارکرد کیفیت

تشریح مدل کارت امتیازی متوازن و تکنیک گسترش کارکرد کیفیت

مدل کارت امتیازی متوازن
تکنیک گسترش کارکرد کیفیت
مناظر کارت امتیازی متوازن
تحقیق درباره کارت امتیازی متوازن
پیشینه تحقیق کارت امتیازی متوازن
تحقیق در مورد کارت امتیازی متوازن
مقاله گسترش عملکرد کیفیت
ارزيابي برنامه استراتژيک با استفاده از BSC و QFD

رفتن به سایت اصلی

دانلود تحقیق رشته مدیریت

تشریح مدل کارت امتیازی متوازن و تکنیک گسترش کارکرد کیفیت

 

 

تفصيل مدل کارت امتیازی متوازن و تکنیک گسترش کارکرد کیفیت

معرفي کارت امتيازي متوازن
در دهه 1990 مدل كارت امتيازي متوازن ابتدا به عنوان يك روش نوين ارزيابي عملكرد و سپس به عنوان ابزاري جهت تحقق استراتژي و يا به عبارتي بهتر سيستمي براي استراتژي توسط رابرت كاپلان، استاد صاحب نام دانشگاه هاروارد و ديويد نورتن مشاور برجسته مديريت در آمريكا مطرح شد و از سوي صاحبنظران مديريت و مديران سازمان ها به شدت مورد استقبال قرار گرفت. در چارچوبي كه نخستين بار در سال 1992 ميلادى، توسط كاپلان و نورتون براي كارت امتيازي متوازن پيشنهاد شد، از چهار منظر (ديدگاه يا وجه) به نام هاي منظر مالي، منظر مشتري، منظر فرآيندهاي داخلي و منظر رشد و يادگيري استفاده شده است (كاپلان و نورتون، 1992).

آن ها روش ارزيابي عملكرد متوازن يا كارت امتيازي متوازن را براي اولين بار ارائه نمودند، كه طي دهه هاي بعدي «سيستم مديريت استراتژيك» ناميده شد زيرا از اين روش نه تنها براي ارزيابي عملكرد بلكه به عنوان چارچوبي جهت تدوين و فرموله كردن استراتژي و ارتباطات و كنترل نحوة اجراي استراتژي ها، نيز استفاده شده است (كاپلان و نورتون، 2001). این مدل به عنوان يك ابزار مديريتي به ارزيابي عملكرد‌ كمك نموده و موجب مي شود مديران سازمان ها‌ بتوانند بر اساس‌ پيش‌بيني حاصل از آن، برنامه ريزي مناسبي داشته‌ باشند و بر خلاف‌ ارزيابي ها‌ي سنتي‌ بر پايه شاخص هاي مالي، تنها اهداف‌ و منافع كوتاه مدت را در ارزيابي‌ مدنظر قرار نمي‌دهد بلكه علاوه‌ بر اين اهداف و منافع‌، به مديران كمك مي‌كند نگاهي به آينده و مسائل راهبردي نيز داشته باشند. مدل کارت امتياز متوازن يک الگو و يا به عبارتي يک چارچوب مفهومي جهت تدوين مجموعه اي از شاخص هاي عملکردي در راستاي هدف استراتژيک مي باشد. اين الگو از چارچوبي پيروي مي کند که دراولين گام مي بايست چشم انداز آتي سازمان مشخص گردد. سپس در راستاي ديدگاه حاکم بر سازمان، اهداف استراتژيک تدوين مي يابند و يا مي بايست تدوين شده باشند (ابن الرسول، ۱۳۸۳). با عنايت به ديدگاه آتي و اهداف استراتژيک سازمان، عوامل حياتي موفقيت، مشخص و رابطه علت و معلولي بين اين عوامل مشخص مي گردد.

 

 

گسترش كاركرد كيفيت 
مفهوم گسترش کارکرد کیفیت برای اولین بار در اواخر سال-های 1960 و در اوایل سال های 1970 در ژاپن مطرح شد (ترنینکو ، 1997). یوجی آکائو سعی داشت در ترسیم نمودار کنترل کیفیت تولید در مرحله ی طراحی محصول، ویژگی های فنی محصول را به نقاط کنترل دقیق تبدیل نماید. بدین منظور وی به رویکرد اولیه ی گسترش کارکرد کیفیت پی برد و آن را معرفی کرد (هیل ، 1994). QFD را می توان به معنای تبدیل تقاضاهای مشتریان به ویژگی های کیفیت و آماده ساختن یک طرح کیفیت برای محصول نهایی تعریف کرد. این کار از طریق گسترش سیستماتیک روابط بین تقاضاهای مشتری و ویژگی های کیفیت محصول بیان می شود (شن و همکاران ، 2000).

روش QFD، یک فرآیند نظام مند برای شناسایی و درک نیازها و خواسته های مشتریان است. هم چنین تیم های چند وظیفه ای را دور هم جمع می کند تا با یکدیگر برای کسب رضایتمندی مشتری فعالیت و همکاری کنند. گسترش کارکرد کیفیت، رویکردی ساخت یافته است که جهت ادغام نیازهای مشتری با ویژگی طراحی کالا و خدمات به کار گرفته می شود (لم و ژائو ، 1998). در حقیقت QFD در پاسخ به چگونگی ارائه ی کالا و خدمات با کیفیت بر اساس نیازها و یا نداهای مشتریان بسیار مفید عمل می کند (وارنگ و تئو ، 2001).

مترجماني كه با استفاده از روشي به نام QFD، خواسته هاي مشتريان را به مشخصات كمي قابل ملاحظه در داده هاي طراحي تبديل مي كنند. QFD، يك ابزار كيفيتي پيشرفته است كه هدف آن، افزايش سهم بازار از طريق جلب رضايت مشتريان واقعي محصول مي باشد. توسعه وايجاد يك زبان مشترك بين واحدهاي مختلف سازمان، از جمله منافع بسيار با ارزش و اساسي QFD مي باشد. اغلب اوقات به دليل عدم استفاده از چنين فرهنگ و زبان مشترك و به دليل تعدد مراحل فرآيند خدمت يا محصول رسيده به مشتري با محصول و خدمت مورد نياز مشتري، متفاوت است. لذا QFD، ضمن توسعه ي فهرستي از لغات و اصطلاحات فني مورد نياز، از آن ها در هر يك از مراحل فرآيند استفاده مي نمايد (رضايي و همكاران، 1384).
نياز به ابزاري چون QFD و استفاده از آن، در راستای توجه به دو هدف مرتبط با هم به وجود آمده است (ريول و همكاران ، 1998). 

فهرست مطالب
2-1-    تفصيل مدل کارت امتیازی متوازن و تکنیک گسترش کارکرد کیفیت    2
2-3-1-    معرفي کارت امتيازي متوازن    2
2-3-2-    سیر تاریخی کارت امتیازی متوازن    4
    نسل اول کارت امتیازی متوازن    4
2-3-3-    كارت امتيازي متوازن و مناظر آن    6
    منظر مالي    10
    منظر مشتري    10
•    ارائه ارزشي که باعث جذب و حفظ مشتريان در بازارهاي هدف مي‌‌شود.    13
•    تامين انتظارات سهامداران به لحاظ بازده مالي فوق العاده.    13
2-3-4-    نقشه استراتژی    16
2-3-5-    مزاياي كارت امتيازي متوازن    18
2-3-6-    گسترش استفاده از كارت امتيازي متوازن    19
2-3-7-    کارت امتيازي متوازن در سازمان هاي دولتي و غيرانتفاعي    21

2-3-8-    گسترش كاركرد كيفيت    23
•    تبديل خواسته هاي مصرفكننده (تقاضاهاي مشتري) از محصول به مشخصه هاي كيفي در مرحله طراحي.    24
•    گسترش مشخصه هاي كيفي شناسايي شده در مرحله طراحي به ساير فرآيندها با استفاده از تعيين و برقراري نقاط كنترلي و بازرسي ” قبل” از شروع فرآيند.    24
2-3-9-    ماتريس خانه كيفيت HOQ    24
2-2-    پیشینه ای از ادبیات پژوهش    26
2-5-1-    پژوهشهای داخلی    27
2-5-2-    پژوهشهای خارجی    33
2-5-3-    جمعبندی پیشینه پژوهش    36

منابع و ماخذ    38
منابع فارسی    38
منابع لاتین    40

 

  • بررسی و مطالعه تطبیقی اصول طراحی فضاهای آموزشی با در نظر گرفتن فناوری آموزشی

    بررسی و مطالعه تطبیقی اصول طراحی فضاهای آموزشی با در نظر گرفتن فناوری آموزشی طراحی معماری فضاهای آموزشی طراحی مدارس بر پایه نیازهای کودکان طراحی معماری فضای پژوهش سرای دانش آموزی بررسی و مطالعه تطبیقی اصول طراحی فضاهای آموزشی با…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 29 (فعاليتهاي ساخت املاك)

    پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 29 (فعاليتهاي ساخت املاك) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 29 (فعاليتهاي ساخت املاك) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 29 (فعاليتهاي ساخت املاك) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره بیست و نه پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 29 پاورپوینت حسابداری…

  • پرسشنامه شناسایی رابطه میان کیفیت کلی خدمات بانکداری الکترونیکی و رضایتمندی مشتریان

    پرسشنامه شناسایی رابطه میان کیفیت کلی خدمات بانکداری الکترونیکی و رضایتمندی مشتریان پرسشنامه بانکداری الکترونیکی پرسشنامه خدمات بانکداری الکترونیکی پرسشنامه رضایتمندی مشتریان پرسشنامه رضایتمندی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی پرسشنامه کیفیت کلی خدمات بانکداری الکترونیکی پرسشنامه رابطه کیفیت خدمات بانکداری…

  • نقش تبیین شاخص های مهارت ارتباطی مدیران در رضایت شغلی کارکنان

    نقش تبیین شاخص های مهارت ارتباطی مدیران در رضایت شغلی کارکنان رضایت شغلی هوش عاطفی مهارتهای ارتباطی اثربخشی ارتباطات رهبری تحول آفرین رضایت شغلی کارکنان مهارت ارتباطی مدیران شاخص های مهارت ارتباطی مدیران تبیین شاخص های مهارت ارتباطی مدیران و…

  • پاورپوینت تغذیه مناسب برای ورزش شنا

    پاورپوینت تغذیه مناسب برای ورزش شنا تغذیه مناسب برای ورزش شنا پاورپوینت تغذیه مناسب برای ورزش شنا ورزش شنا تغذیه ورزشی تاثیر تغذیه در ورزش شنا رفتن به سایت اصلی •موفقیت در شنا نیز مانند سایر رشته های ورزشی به…

  • مدل های کارآفرینی سازمانی و شاخص های مناسب در انتخاب آن

    مدل های کارآفرینی سازمانی و شاخص های مناسب در انتخاب آن مدل های کارآفرینی سازمانی انواع مدل های کارآفرینی سازمانی مولفه های کارآفرینی سازمانی مولفه های موانع کارآفرینی سازمانی موانع کارآفرینی سازمانی موانع کارآفرینی سازمانی در ایران ویژگی های سازمان…

  • طراحی الگوی زیرساختی مورد نیاز به منظور پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانهای دولتی

    طراحی الگوی زیرساختی مورد نیاز به منظور پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانهای دولتی پیاده سازی مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های دولتی زیرساخت های لازم پیاده سازی مدیریت دانش زیرساخت های لازم پیاده سازی مدیریت دانش…

  • تاثیرات جریان برق بر موجودات و شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک برق گرفتگی

    تاثیرات جریان برق بر موجودات و شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک برق گرفتگی برق گرفتگی ایمنی در برق ایمنی در برق فشار قوی ارزیابی ریسک برق گرفتگی تاثیرات جریان برق بر موجودات شناسایی خطرات برق گرفتگی تاثیرات جریان برق بر…

  • پاورپوینت هزینه یابی بر مبنای فعالیت و سیستم مدیریت هزینه (همراه با مثالهای تشریحی)

    پاورپوینت هزینه یابی بر مبنای فعالیت و سیستم مدیریت هزینه (همراه با مثالهای تشریحی) پاورپوینت هزینه یابی بر مبنای فعالیت و سیستم مدیریت هزینه هزینه یابی بر مبنای فعالیت و سیستم مدیریت هزینه تحقیق هزینه یابی بر مبنای فعالیت و…

  • شبیه سازی و تحلیل شکل پذیری اتصالات فولادی در برابر زلزله

    شبیه سازی و تحلیل شکل پذیری اتصالات فولادی در برابر زلزله شکل پذیری لرزه ای اتصالات شکل پذیری اتصالات فولادی در برابر زلزله تحلیل شکل پذیری اتصالات فولادی در برابر زلزله شبیه سازی شکل پذیری اتصالات فولادی در برابر زلزله…