تشریح نظریه های مراحل رشد روانی اجتماعی

تشریح نظریه های مراحل رشد روانی اجتماعی

نظریه رشد اریکسون
نظریه رشد روانی اریکسون
نظریه رشد اجتماعی اریکسون
نظریه رشد روانیاجتماعی اریکسون
نظریه رشد بزرگسالی اریکسون
نظریه رشد کودک تا بزرگسالی اریکسون
مقاله نظریه رشد اریکسون
مقاله نظریه رشد بزرگسالی اریکسون

رفتن به سایت اصلی

تشریح نظریه های مراحل رشد روانی اجتماعی

 

 

مقدمه

▪ رشد روانی-اجتماعی چیست؟

نظریه رشد روانی-اجتماعی اریکسون یکی از معروف ترین نظریه های شخصیت در روان شناسی است. اریکسون نیز همانند فروید اعتقاد داشت که شخصیت هر فرد، طی مراحلی رشد می یابد. نظریه اریکسون برخلاف نظریه مراحل روانی-جنسی فروید، به تشریح تاثیر تجربه اجتماعی در تمام طول عمر می پردازد.

یکی از عناصر اصلی در نظریه مراحل روانی-اجتماعی اریکسون، رشد هوّیت خود ego identity) ) است. هویت خود ، حس آگاهانه خود است که ما از طریق تعاملات اجتماعی رشد می دهیم. به گفته اریکسون، هویت خود ما با هر تجربه و اطلاعات جدیدی که در تعاملات روزانه خود با دیگران به دست می آوریم، دایماً تغییر می کند. اریکسون همچنین عقیده داشت که علاوه بر هویت خود ، یک حس صلاحیت نیز انگیزه رفتار و اعمال ما را تشکیل می دهد.

هر مرحله در نظریه اریکسون به صلاحیت یافتن و شایسته شدن در یک محدوده از زندگی مربوط است. اگر یک مرحله به خوبی پشت سر گذاشته شود، شخص احساس تسلّط خواهد کرد. و اگر یک مرحله به طور ضعیفی مدیریت شود، حس بی کفایتی در شخص پدید خواهد آمد.

اریکسون عقیده داشت که افراد در هر مرحله، با یک تضاد روبرو می شوند که نقطه عطفی در پروسه رشد خواهد بود. به عقیده اریکسون، این تضادها بر به وجود آوردن یک کیفیت روانی یا ناکامی در به وجود آوردن آن کیفیت متمرکزند. در خلال این دوره، هم زمینه برای رشد شخصی بسیار فراهم است و هم از سوی دیگر، برای شکست و ناکامی.

● مرحله 1 رشد روانی- اجتماعی:

▪ اعتماد در برابر بی اعتمادی

نخستین مرحله نظریه رشد روانی-اجتماعی اریکسون بین تولّد تا یک سالگی پدید می آید و بنیادی ترین مرحله در زندگی است.

به دلیل آن که نوزاد به طور کامل وابسته است، رشد اعتماد در او به کیفیت و قابلیت اطمینان کسی که از او پرستاری می کند بستگی دارد.

اگر اعتماد به نحو موفقیت آمیزی در کودک رشد یابد، او در دنیا احساس امنیت خواهد کرد. اگر پرستار ناسازگار، پس زننده یا از نظر عاطفی غیرقابل دسترس باشد، به رشد حس بی اعتمادی در کودک کمک می کند. عدم توفیق در رشد اعتماد، به ترس و باور این که دنیا ناسازگار و غیرقابل پیش بینی است منجر می گردد.

● مرحله 2 رشد روانی-اجتماعی:

▪ خودگردانی و اتکاء به نفس در برابر شرم و شک

دومن مرحله نظریه رشد روانی-اجتماعی اریکسون در دوران اولیه کودکی صورت می گیرد و بر شکل گیری و رشد حس عمیق تری از کنترل شخصی در کودکان تمرکز دارد.

اریکسون همانند فروید عقیده داشت که آموزش آداب دستشویی رفتن، بخش حیاتی و ضروری این فرایند است. امّا استدلال اریکسون کاملاً با فروید متفاوت بود. اریکسون عقیده داشت که یادگیری کنترل کارکرد بدن به پیدایش حس کنترل و استقلال می انجامد.

رویدادهای مهم دیگر در این مرحله شامل به دست آوردن کنترل بیشتر بر انتخاب غذا، اسباب بازی و لباس است.

کودکانی که این مرحله را با موفقیت پشت سربگذارند، احساس امنیت و اطمینان می کنند. در غیر این صورت، حس بی کفایتی و شک به خود در آن ها باقی می ماند.

● مرحله 3 رشد روانی-اجتماعی:

▪ ابتکار در برابر گناه

در خلال سال های قبل از مدرسه، کودکان شروع به قدرت نمایی و اعمال کنترل بر دنیای خود از طریق برخی بازی ها و سایر تعاملات اجتماعی می کنند.

کودکانی که این مرحله را با موفقیت بگذرانند، حس توانایی شخصی و قابلیت رهبری دیگران را پیدا می کنند. و آن هایی که در به دست آوردن این مهارت ها ناکام می مانند، حس گناه، شک به خود و کمبود ابتکار در آن ها باقی می ماند.

● مرحله 4 رشد روانی-اجتماعی:

▪ کوشایی در برابر حقارت

این مرحله، سال های اول مدرسه، تقریباً از 5 سالگی تا 11 سالگی را در برمی گیرد.

کودکان از طریق تعاملات اجتماعی شروع به رشد حس غرور نسبت به دستاوردها و توانایی های خود می کنند.

کودکانی که توسط والدین یا معلمان تشویق و هدایت می شوند، حس کفایت، صلاحیت و اعتقاد به توانایی های خود در آن ها به وجود می آید.

آن هایی که از سوی والدین، معلمان یا هم سن و سال های خود به قدر کافی مورد تشویق قرار نمی گیرند به توانایی خود برای موفقیت، شک خواهند کرد.

 

 

کلمات کلیدی:

اریکسون

نظریه رشد کودک

رشد روانی-اجتماعی

 

 

 

فهرست مطالب

نظریه رشد کودک تا بزرگسالی اریکسون 1

مقدمه 2

▪ رشد روانی-اجتماعی چیست؟ 2

● مرحله 1 رشد روانی- اجتماعی: 3

▪ اعتماد در برابر بی اعتمادی 3

● مرحله 2 رشد روانی-اجتماعی: 4

▪ خودگردانی و اتکاء به نفس در برابر شرم و شک 4

● مرحله 3 رشد روانی-اجتماعی: 5

▪ ابتکار در برابر گناه 5

● مرحله 4 رشد روانی-اجتماعی: 5

▪ کوشایی در برابر حقارت 5

● مرحله 5 رشد روانی-اجتماعی: 6

▪ هویت در برابر گم گشتگی 6

● مرحله 6 رشد روانی-اجتماعی: 6

▪ تعلّق در برابر انزوا 6

● مرحله 7 رشد روانی-اجتماعی: 7

▪ فعالیت در برابر رکود 7

● مرحله 8 رشد روانی- اجتماعی: 8

▪ یکپارچگی در برابر ناامیدی 8

2) مراحل رشد روانی- جنسی فروید 8

▪ رشد روانی- جنسی چیست؟ 8

● مرحله دهانی 9

● مرحله مقعدی 10

● مرحله آلتی 11

● دوره نهفتگی 12

● مرحله تناسلی 13

● ارزیابی نظریه رشد روانی-جنسی فروید 13

3) نظریه رشد پیاژه 14

▪ مفاهیم کلیدی 14

4) نظریه رشد کولبرگ 16

● سطح 1) اخلاق پیش قراردادی 18

▪ مرحله 1: اطاعت و تنبیه 18

▪ مرحله 2: فردگرایی و مبادله 18

● سطح 2) اخلاق قراردادی 19

▪ مرحله 3: رواط میان فردی 19

▪ مرحله 4: حفظ مرتبه اجتماعی 19

▪ مرحله 5: قراردادهای اجتماعی و حقوق فردی 19

▪ مرحله 6) اصول همگانی 19

● انتقادهایی بر نظریه رشد اخلاقی کولبرگ 20

 

 

  • بررسی مولفه های طراحی داشبوردها برای ارائه اطلاعات مناسب و بهنگام برای مدیران سیستم

    بررسی مولفه های طراحی داشبوردها برای ارائه اطلاعات مناسب و بهنگام برای مدیران سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان پایان نامه ارزیابی عملکرد پایان نامه ارزیابی عملکرد کارکنان شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد مدل های نوین ارزیابی…

  • پاورپوینت تئوريهاي كلاسيك مديريت

    پاورپوینت تئوريهاي كلاسيك مديريت دانلود رایگان پاورپوینت تئوريهاي كلاسيك مديريت پاورپوینت تئوريهاي كلاسيك مديريت تحقیق تئوريهاي كلاسيك مديريت مقاله تئوريهاي كلاسيك مديريت تئوريهاي كلاسيك مديريت بروکراسی ماکس وبر قدرت عقلايي و قانوني بودن قدرت در بروكراسي رفتن به سایت اصلی…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر اجرای سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بر حفظ، نگهداری و جذب مشتری

    پرسشنامه بررسی تاثیر اجرای سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بر حفظ، نگهداری و جذب مشتری پرسشنامه مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه اجرای سیستم مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه تاثیر اجرای سیستم مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه تاثیر اجرای سیستم…

  • گزارش کارآموزی رشته مدیریت و روانشناسی با عنوان بررسی استرس و رضایت شغلی کارکنان شرکت پارس خودرو

    گزارش کارآموزی رشته مدیریت و روانشناسی با عنوان بررسی استرس و رضایت شغلی کارکنان شرکت پارس خودرو استرس کارکنان رضایت شغلی کارکنان استرس کارکنان شرکت پارس خودرو رضایت شغلی کارکنان شرکت پارس خودرو بررسی استرس و رضایت شغلی کارکنان شرکت…

  • آشنایی با فیلتراسیون غشایی در صنعت لبنیات با تاکید بر فیلترهای هاردشل

    آشنایی با فیلتراسیون غشایی در صنعت لبنیات با تاکید بر فیلترهای هاردشل شیر و فرآورده های لبنی فیلتراسیون غشایی فیلترهای هاردشل فیلتراسیون غشایی در صنعت لبنیات با تاکید بر فیلترهای هاردشل فراپالایش تكنولوژی شیر و فرآورده های لبنی دانلود پایان…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 6 (گزارش عملکرد مالی)

    پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 6 (گزارش عملکرد مالی) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 6 (گزارش عملکرد مالی) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 6 (گزارش عملکرد مالی) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 6 دانلود پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره شش دانلود رایگان پاورپوینت…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عملکرد سازمانی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عملکرد سازمانی مبانی نظری عملکرد سازمانی دانلود مبانی نظری عملکرد سازمانی پیشینه عملکرد سازمانی پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی ادبیات نظری عملکرد سازمانی فصل دوم پایان نامه عملکرد سازمانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی…

  • تعهد سازمانی ؛ پل ارتباطی بین اخلاق کار اسلامی و نگرشهایی در جهت نیل به تغییر سازمانی

    تعهد سازمانی ؛ پل ارتباطی بین اخلاق کار اسلامی و نگرشهایی در جهت نیل به تغییر سازمانی تغییر سازمانی تعهد سازمانی اخلاق کار اسلامی دانلود مقاله تعهد سازمانی ؛ پل ارتباطی بین اخلاق کار اسلامی و نگرشهایی در جهت نیل…

  • پرسشنامه نقش احساسات در مشتریان آنلاین

    پرسشنامه نقش احساسات در مشتریان آنلاین پرسشنامه استاندارد خرید مشتریان آنلاین پرسشنامه خرید آنلاین دانلود پرسشنامه خرید آنلاین پرسشنامه نقش احساسات در خرید دانلود پرسشنامه نقش احساسات در مشتریان آنلاین رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه نقش احساسات در…

  • پرسشنامه بررسی اثر شاخص های مرتبط با زنجیره تامین بر رضایت مشتری

    پرسشنامه بررسی اثر شاخص های مرتبط با زنجیره تامین بر رضایت مشتری پرسشنامه مدیریت زنجیره تامین پرسشنامه مزیت رقابتی پرسشنامه عملکرد سازمانی پرسشنامه شاخص های زنجیره تامین پرسشنامه رضایت مشتری پرسشنامه اثر شاخص های زنجیره تامین بر رضایت مشتری رفتن…