مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی

مبانی نظری عملکرد بازرگانی
دانلود مبانی نظری عملکرد بازرگانی
پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی
ادبیات نظری عملکرد بازرگانی
فصل دوم پایان نامه عملکرد بازرگانی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی
ادبیات و مبانی نظری عملکرد بازرگانی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی

 

 

 

 

 تشریح مفهوم عملكرد

در ضرورت و تشریح و تعریف مفهوم واژه ی عملكرد  باید خاطرنشان نمود كه جایگاه این واژه از آنجا حائز اهمیت است كه تنها با تعریف و تشریح عملكرد است كه می توان آن را ارزیابی یا مدیریت نمود. هولتون و بیتز   خاطرنشان ساختهاند كه عملكرد یك ساختار چند بعدی است كه ارزیابی آن بسته به انواع عوامل، متفاوت است. در مورد چیستی عملكرد، نگرش های متفاوتی وجود دارد به طوری كه می توان عملكرد را فقط سابقهی نتایج حاصله تلقی كرد. از نظر فردی، عملكرد سابقهی موفقیت های یك فرد است. كین  معتقد بود كه عملكرد چیزی است كه فرد به جا    میگذارد و جدای از هدف است. 

 

 برنادین و همكارانش معتقدند كه عملكرد باید به عنوان نتایج كار تعریف شود، چون نتایج قویترین رابطه را با اهداف استراتژیك سازمان، رضایت مشتری و نقشهای اقتصادی دارد. فرهنگ لغت انگلیسی آكسفورد عملكرد را به این صورت تعریف نموده است كه انجام، اجرا، تكمیل، انجام كار سفارش یا تعهد شده عملكرد را مشخص می نماید. این تعریف به خروجیها یا نتایج بر می گردد و در عین حال عنوان میكند كه عملكرد در مورد انجام كار و نیز نتایج حاصله از آن می باشد. بنابراین می توان عملكرد، را بعنوان رفتار یا روشی كه سازمانها، گروهها و افراد كار را انجام میدهند، تلقی نمود. كمپبل معتقد است كه عملكرد رفتار است و باید ازنتایج متمایز شود، زیرا عوامل سیستمی می توانند نتایج را منحرف كنند. 

 

به نظر میرسد در صورتی كه عملكرد به گونهای تعریف شود كه هم رفتار و هم نتایج را در بر گیرد، دیدگاه جامعتری حاصل می گردد. در تعریف بروم راچ  این ویژگی را میتوان مشاهده نمود، وی معتقد است كه عملكرد هم به معنای رفتارها و هم به معنای نتایج است. رفتارها از فرد اجرا كننده ناشی می شوند و عملكرد را از یك مفهوم انتزاعی به عمل تبدیل می كنند. ( آرمسترانگ،  1385: 4-3)

 

واژه ی performance که به معنای عملکرد است از کلمه ی انگلیسی perform و پسوندance  گرفته شده است و از حدود سال 1500 میلادی به بعد متداول شد. این کلمه به معنای تحقق یک امر یا چیزی است که قبلا تحقق یافته است. میتوان گفت که کلمهی performance به معنایی که اکنون فهمیده و درک میشود، اولین بار در سال 1709 میلادی، تعریف شد. هانابوس  هم تاکید می کند که عملکرد عبارت است از: انجام دادن هرکار به طریقی مشخص با تعیین هدفی معین برای آن. برخی از تعاریف عملکرد عبارت است از(قیطاسی، 1392: 4):

 

 نتایج مرتبط بر فعالیت هایی که سازمان انجام می دهد. 

 مجموع رفتارهای در ارتباط با شغل که افراد از خود نشان میدهند 

 حاصل فعالیت های یک فرد از لحاظ اجرای وظایف محوله در مدت زمان معین.

 نتیجهی فرآیند و تحقق اهداف می باشد فرآیند بدین معنی است که انجام هر کاری در مراحلی باید انجام گیرد تا آن کار انجام بپذیرد و تحقق اهداف بدین معنی است که با رعایت مراحل کاری آن هدف تحقق پیدا کند.

 رفتاری است در جهت رسیدن به اهداف سازمانی و اندازه گیری شده یا ارزش گذاری شده است.

 

 

عملکرد بازرگانی در کل دارای دو مولفه است که عبارتند از: الف) عملکرد بازار که مشتمل بر مولفههای حفظ مشتری ، جذب مشتری جدید  و ب) عملکرد مالی مشتمل بر مولفه های نرخ بازده دارایی ، سهم بازار ، رشد فروش  می باشد. (قنواتی و صمدی، 1391: 52)

 

2-2-1) عملکرد بازار

بازار و عملکرد آن عنصر محوری نظام اقتصاد آزاد می باشد بازار به ترتیباتی اطلاق می گردد که خریداران و فروشندگان با یکدیگر رابطه برقرار می کنند و اقدام به خرید و فروش کالا می نمایند. عملکرد بازار مشتمل بر مولفه های حفظ مشتری و جذب مشتری جدید می باشد. (Raju, 2011: 2)

 

مشتری رکن اساسی در عملکرد شرکت به حساب میآید  تمامی بحث بازاریابی راجع به مشتری است. حال باید به این پرسش‌ها پاسخ داده شود که امروزه به چه کسانی مشتری گفته می‌شود. مشتری، مهمترین شخص در داد و ستد است. مشتری به شرکت وابسته نیست شرکت به مشتری وابسته است .مشتری در کار شرکت دخالت نمی-کند او هدف فعالیتهای شرکت است، وقتی مشتری محصولی را انتخاب می کند به شرکت لطف میکند و وقتی شرکت به مشتری لطف میکند انجام وظیفه میکند، مشتری در داد و ستد بازار یک عنصر غیر خودی نیست، مشتری نباید خود را با شرکت وفق دهد بلکه شرکت باید خود را با او وفق دهد، مشتری نیاز خود را به شرکت میگوید و شرکت باید نیاز اورا برآورده کند، مشتری سزاوار بالاترین توجهات و بیشترین خدمات است، و اگر مشتری نباشد پرداخت حقوق کارکنان شرکت غیرممکن خواهد بود. (اسدی و صفا، 1391: 5)

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل دوم:ادبیات موضوعی و پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی 4

 

ادبیات موضوعی عملکرد بازرگانی 

2-2) تشریح مفهوم عملكرد 5

2-2-1) عملکرد بازار 7

در این نوع روش، چهارنوع مشتری، شناسایی می شود: 8

همانگونه که اشاره شد عملکرد بازار دارای چند مولفه است که در ذیل به شرح آن پرداخته شده است: 10

2-2-2) عملكرد مالی 16

همچنین عوامل زیر در تعیین سهم بازار بهینه نقش دارند (نجمی و همکاران، 1391: 23): 19

شکل 2-1) مدل تعاملی بازاریابی و فروش (Zoltners,2004: 17) 26

شکل  2-2) مدل مفهومی پیكره بندی بازاریابی و فروش (نجمی و همکاران، 1391: 93) 27

حال به چهار روش که باعث افزایش رشد فروش میشوند اشاره میگردد (Day George,2003: 29): 30

چهار اشتباه زیر مانع موفقیت طراحی فرایند فروش می‌شود که عبارتند از (Dewsnap,2002: 878): 33

2-4) پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی 37

 

منابع و ماخذ 45

 

 

 

  • ارزیابی مقایسه ای ویژگی سازمان یادگیرنده در مدارس

    ارزیابی مقایسه ای ویژگی سازمان یادگیرنده در مدارس سازمان یادگیرنده مدرسه یادگیرنده مدارس یادگیرنده سازمان یادگیرنده پیتر سنگه سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش سازمان یادگیرنده در مدارس ویژگی سازمان یادگیرنده در مدارس مدرسه به مثابه سازمان یادگیرنده پایان نامه…

  • مبانی نظری سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

    مبانی نظری سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM مبانی نظری ارزیابی عملکرد سازمان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی روش های ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها انواع مدل های…

  • قاعده نفی غرر در قرارداد بیع از نگاه امام خمینی

    قاعده نفی غرر در قرارداد بیع از نگاه امام خمینی نفی غرر نفی بیع غرری قاعده نفی غرر قاعده نفی غرر در معاملات قاعده فقهی نفی غرر به صورت مطلق نفی بیع غرری به صورت خاص دانلود مقاله کارشناسی ارشد…

  • پایان نامه کارشناسی مهندسی کامپیوتر با عنوان مطالعه تکنولوژی ADSL و بررسی جایگاه آن در ایران

    پایان نامه کارشناسی مهندسی کامپیوتر با عنوان مطالعه تکنولوژی ADSL و بررسی جایگاه آن در ایران DSL نامتقارن تکنولوژی ADSL بررسی جایگاه ADSL در ایران دانلود پایان نامه کارشناسی مهندسی کامپیوتر با عنوان مطالعه تکنولوژی ADSL و بررسی جایگاه آن…

  • استقرار عدالت در سازمان و موانع اجرای تحقق عدالت سازمانی

    استقرار عدالت در سازمان و موانع اجرای تحقق عدالت سازمانی ابعاد عدالت سازمانی پایان نامه عدالت سازمانی پایان نامه در مورد عدالت سازمانی نظریه های مربوط به عدالت سازمانی عوامل موثر بر عدالت سازمانی بررسی عوامل موثر بر عدالت سازمانی…

  • دفترچه محاسبات سوله با جرثقیل 5 تنی

    دفترچه محاسبات سوله با جرثقیل 5 تنی طراحی سوله طراحی سازه های صنعتی نمونه دفترچه محاسبات طراحی سوله دانلود پروژه رشته عمران دفترچه محاسبات سوله با جرثقیل 5 تنی دانلود پروژه عمران دانلود پروژه مهندسی عمران دانلود پروژه محاسبات سوله…

  • بررسی ارزیابی عملکرد در ایران و جهان و نقش و اثربخشی آن در سازمان

    بررسی ارزیابی عملکرد در ایران و جهان و نقش و اثربخشی آن در سازمان معیارهای ارزیابی عملکرد شاخص های ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی ارزیابی عملکرد از دیدگاه اسلام الگوی اعتبار سنجی جهت…

  • شرایط اساسی صحت معامله در فقه و قانون مدنی

    شرایط اساسی صحت معامله در فقه و قانون مدنی مفهوم اهلیت و شرایط آن موارد اشتباه‌ باعث‌ بطلان‌ معامله موارد‌ اشتباه‌ موجب‌ خيار فسخ موارد اشتباه‌ موثر در معامله فرق بين‌ معامله‌ باطل‌ و معامله غيرنافذ فرق بين‌ اضطرار و…

  • ابهام و لزوم رفع آن از مورد معامله

    ابهام و لزوم رفع آن از مورد معامله غرر در معامله معاملات غرری ابهام در مورد معامله جهل به مورد معامله رفع ابهام در مورد معامله مجهول بودن مورد معامله مبانی لزوم رفع ابهام از مورد معامله نحوه رفع ابهام…

  • مبانی نظری ارزیابی شیوه های پرداخت پاداش در سازمانها

    مبانی نظری ارزیابی شیوه های پرداخت پاداش در سازمانها استراتژی های پاداش مدیریت پاداش کارکنان روشهای متداول پرداخت پاداش به مدیران تاثیر اثربخشی استراتژی پاداش در سازمان ارتباط سیستم ارزیابی عملکرد با پاداش عوامل اثر گذاری برخط مشی های مدیریت پاداش…