مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت دینداری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت دینداری

مبانی نظری معنویت دینداری
پیشینه معنویت دینداری
دانلود مبانی نظری معنویت دینداری
پیشینه تحقیق معنویت دینداری
ادبیات نظری معنویت دینداری
فصل دوم پایان نامه معنویت دینداری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت دینداری
ادبیات و مبانی نظری معنویت دینداری

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته روانشناسی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت دینداری

 

 

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

توضیحات:

فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

 

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

 

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

 

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

 

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

 

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد

 

 منبع و تولید انحصاری در :فروشگاه ساز فایلینا

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

 

مقدمه مبانی نظری معنویت

بنا به گفته اشنایدر (2000) معنویت تجربه تلاش آگاهانه برای وحدت بخشی به زندگی فرد است البته نه از طریق جدایی از دیگران بلکه از راه تعالی بخشیدن خود به سمت ارزش غایی مورد مشاهده فرد است.الکینز  (1998) معنویت را یک پدیده انسانی می داند که به صورت قابلیت و ظرفیت در همه مردم وجود دارد ، معنویت یک ساختار نه بعدی است: 1- بعد فرامادی 2- معنا و هدف در زندگی 3- داشتن سلامت 4- تقدس زندگی 5- اهمیت ندادن به ارزش های مادی 6- نوع دوستی 7- آگاهی از تراژدی 8- آرمان گرایی 9- ثمرات معنویت. معنویت اصیل از نظر او عشق، محبت و مهر ورزی به همه موجودات است. 

 

 

 تعریف عملیاتی مولفه های معنویت

آگاهی: اظهار به اطلاع و آگاهی از حضور پیوسته خداوند در تمامی ابعاد زندگی و زمان ها

پذیرش واقعی : تمایل به پایداری رابطه با خداوند و تلاش در جهت حفظ و استمرار این رابطه

ناامیدی : یاس، خشم و طردشدگی که فرد نسبت به خداوند احساس می کند

بزرگنمایی : سهم فوق العاده ای که در عبادت ها فرد برای خود قائل است.

بی ثباتی : تمایل به ناپایداری رابطه با خداوند و نگرانی از قطع این رابطه

مدیریت برداشت : احترامی که فرد به واسطه اعمال اجتماعی ناشی از معنویت برای خود و دیگران قائل است.

 

 

معنویت

گرایش معنوی افراد را به سمت معرفت ، عشق ، معنا ، آرامش ، امیدواری ، تعالی،  پیوند ، شفقت ، خوبی ، و یکپارچگی  سوق می دهد. معنویت قابلیت فرد برای خلاقیت، رشد و تحول یک نظام ارزشی را در بر می‌گیرد و شامل مجموعه ای از پدیده ها مثل تجربیات، عقاید و اعمال است. چشم اندازهای مختلف روانی، معنوی ، دینی و فراشخصی ، ما را به معنویت نزدیک می‌کند. اگر چه معنویت عموما از طریق فرهنگ منتقل می‌شود، اما هم مقدم بر فرهنگ است و هم متعالی‌تر از آن» (نیکلز ، 2002).مولفه های تعالی معنوی از دیدگاه پیدمونت  (2001) عبارتند از : حس پیوند ، عقیده به اینکه فرد بخشی از جامعه بزرگ بشری است و در تداوم هماهنگی زندگی نقش دارد، جهان شمولی ، اعتقاد به ماهیت توام با وحدت در زندگی، و تحقق دعا ، احساس لذت و خشنودی فرد در نتیجه رویارویی شخصی با یک حقیقت متعالی را در بر می‌گیرد.

 

در دهه های اخیر، مباحث عرفانی و معنوی و تعالیم اشراقی بیش از پیش جایگاه خود را باز یافته است و اهل نظر در حوزه های عرفان، حکمت، هنر، ادبیات و روان شناسی به نقش معجزه آسای عرفان و ارزش های معنوی در پاسخ به نیازهای تکاملی انسان و درمان ناملایمات و بیماری های روحی و روانی او و رسیدن به سلامت روان او تأکید فراوان دارند (کریمی، 1383).جیمز (به نقل از پیدمونت، 2001) معتقد است، انسان با رجوع به باطن دین (معنویت) آرامش و سرور خاصی پیدا می کند وی معتقد است باور به وجود ارزش های بالاتر و یک قدرت برتر برای بهداشت روانی انسان ضروری است.یونگ(به نقل از آزاد،1384) که به نهضت اول روانشناسی مربوط می شود به شدت تحت تأثیر معنویت شرق بود و می گفت در بخش دوم زندگی بهتر است به سراغ آموزه های معنویت یا عرفان بودیسم برویم.

 

مازلو (به نقل از آزاد،1384) تلفیقی ساخته از روان شناسی و معنویت و از آن به عنوان روان شناسی کمال یاد کرده است. مفهوم خودشکوفایی که مازلو به آن اشاره کرده و آن را تحقق بخشیدن به خود در بالاترین سطح می-داند، چیزی است که از معنویت شرق گرفته شده است.براندن (به نقل از جمال هاشمی، 1379، ص13)  عقیده دارد، اینکه چگونه انسانی هستیم و چه شخصیتی داریم بسته به انسجام و یکپارچگی و درجه معنویت و خرد ما است.بررسی بهرامی دشتکی، علیزاده، غباری بناب و کرمی (1385) نشان داد مداخلات معنوی موجب کاهش افسردگی و سلامت روان گردید.بررسی بهرامی احسان و تاشک (1383) نشان داد معنویت با افزایش سلامت روانی و کاهش اختلالات روانی رابطه دارد و توانسته است بصورت مثبت سبک مقابله مذهبی و معنوی را پیش بینی کند.هی و موریسی  (1987) اعتقاد دارند ریشه ی معنویت و تجربه های معنوی برای سلامت انسان سودمند است. 

یونگ (به نقل از وست، 2004) با تأیید واقعیت درمانی نیاز به معنویت در نوع انسان، تجربه ی معنوی و روحی را به عنوان جنبه های بالقوه ی سالم و سلامت هستی انسان در نظر می گیرد.

 

برای آنكه معنویت را تعریف كنیم، باید ابتدا بپرسیم: “مذهب ما چیست؟ “مذهب عبارت است از جستجوی معنا و هدف به ویژه كه با وجودی مقدس یا واقعیتی غایی ارتباط پیدا كند(پارگامنت ،2000). مقدس یعنی “قدرت های والاتر، نیرو های متعالی تر یا وجودهای شخصی”پارگامنت(2000) بر این باوراست كه تعاریف حاضر از واژه مقدس آن چنان وسیع است كه نه تنها نه شامل خداوند سنتی مذهب غربی یعنی مسیحیت می شود بلكه مفاهیم شرقی تائو، براهمان و نیروانا را نیز شامل می شود. با این حال تعدادی از سنن شرقی  واژه “واقعیت غایی”را بر”مقدس”ترجیح می دهند. برای مثال ٬آیین بودایی٬ اگر خداوند را این چنین تعریف كنیم: 

 

“وجودی شخصی كه جهان رابا طرحی سنجیده شده خلق كرده ” مذهبی بی اعتقاد به خداست (نیکلز،2002). از سویی دیگر٬ اسمیت به تعریف دومی از خداوند به عنوان “الوهیت” اشاره می كند كه در آن “ایده شخصیت” گنجانده نشده است. اوبر این باور است كه در آیین بودا این تعریف دومی از خداوند به عنوان الوهیت اشاره می كند كه در آن ایده  شخصیت (ص114) گنجانده نشده است. او بر این باور است كه در آیین بودا این تعریف دوم به اندازه كافی به  مفهوم خداوندبه عنوان الوهیت نزدیك است كه بتوان این اسم رامتضمن آن معنا دانست (نیکلز،2002). 

 

نیکلز برای تایید چنین نتیجه گیری اشاره ی بودا به آن متولد نشده كه تغییرنمی پذیرد٬ خلق نمی شود و شكل نمی پذیرد را نقل میكند و می گوید كه متون بودایی نیروانا را دائمی وهمیشگی، جاودانه و فناناپذیر توصیف می كند. بنابراین نیروانا رامی توان واقعیتی غایی تصور كرد. ویژگی دیگر تمامی مذاهب آن است كه به گونه های مختلف به آموزش اخلاقیات می پردازند. یعنی آنها به اشاعه قوانین و اصولی می پردازند كه رفتار درست بجا و خوب راگسترش می دهند وسر انجام آنكه مذاهب عمده نهادهایی را به وجود آورده اند (همچون فرقه های كلیسایی)كه پایه ساختاری شان راشكل می دهند. اكثر ادیانی آسمانی می گویند كه یكی از اهداف عمده آنها رشد معنویت پیروان آنهااست، اما آیا معنویت تنها  دسترس پیروان مذاهب است؟ به نظر نمی رسد چنین باشد، لازم نیست مذهب تنها وسیله توصیف یا پیوند با آن وجود مقدس یا واقعیت غایی باشد (نیکلز،2002).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت دینداری

مبانی نظری تحقیق معنویت دینداری

1-5-1-1-تعاریف مفهومی معنویت 6

1-5-1-2-تعریف عملیاتی معنویت 6

1-5-1-3- تعریف  عملیاتی مؤلفه های معنویت 6

1-5-2-سلامت روان  6

1-5-2-1-تعریف مفهومی سلامت روان  7

1-5-2-2-تعریف عملیاتی سلامت روان  7

1-5-2-3- تعریف  عملیاتی مؤلفه های سلامت-روان 7

1-5-3-امید 7

1-5-3-1-تعریف مفهومی امید 7

 1-5-3-2-تعریف عملیاتی امید  7

1-5-3-3- تعریف  عملیاتی مؤلفه های امید 7

2-1-1-معنویت 11

2-1-1-1- همپوشی بین معنویت و مذهب 13

2-1-1-2- تعالی 14

2-1-1-3- تعالی تجربی 14

2-1-1-4- مدل مقابله ای سنجش 15

2-1-1-5- مدل مقابله در اصطلاح بالینی 16

2-1-1-6- کاربردهای مدل مقابله ای در کار بالینی  17

2-1-1- 7- سنجش مذهب در بافت دیگر روش های مقابله  18

2-1-1- 8- مقابله مذهبی مثبت و منفی  19

پیشینه تحقیق معنویت دینداری

منابع

 

 

  • بررسی مبانی سیاست خارجی ژاپن

    بررسی مبانی سیاست خارجی ژاپن ژاپن مبانی سیاست خارجی نقش پول در سیستم سیاسی سیستم سیاسی و عملکرد آن بررسی رژیم سیاسی و طریقه اعمال حاکمیت بررسی طریقه اعمال حاکمیت نقش بخش خصوصی در سیاست جایگاه ژاپن در عرصه توام…

  • بررسی مدلهای ارزیابی بهره وری

    بررسی مدلهای ارزیابی بهره وری مدلهای ارزیابی بهره وری مراحل ايجاد معيارهاي بهره‎وري مفهوم ارزش افزوده در بهره‎وري شاخص‎هاي بهره‎وري ارزش افزوده روش سريع ارزيابي بهره‎وري محدوديت‎هاي ارزيابي بهره‎وري شركت‎ها تحقیق مدلهای ارزیابی بهره وری مقاله مدلهای ارزیابی بهره وری…

  • خلاصه کتاب مقالاتی درباره دین - گئورك زيمل

    خلاصه کتاب مقالاتی درباره دین - گئورك زيمل خلاصه کتاب مقالاتی درباره دین - گئورك زيمل رفتن به سایت اصلی خلاصه کتاب مقالاتی درباره دین - گئورك زيمل به تعداد 36 صفحه pdf مناسب اساتید و درس سمینار دانشجویان علوم…

  • بررسی پیاده سازی تکنیک مخابره جهت ایجاد اتوماسیون داخلی منازل و سنجش پروتكل مخابراتی X10

    بررسی پیاده سازی تکنیک مخابره جهت ایجاد اتوماسیون داخلی منازل و سنجش پروتكل مخابراتی X10 قدرت الكتریكی توزیع و انتقال برق میكروكنترلهای PIC ارزیابی پروتكل مخابراتی X10 عملكرد قدرت الكتریكی در توزیع و انتقال برق بررسی پیاده سازی تکنیک مخابره…

  • پاورپوینت فصل ششم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع اهداف بازرگاني و سازمان بازاريابي

    پاورپوینت فصل ششم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع اهداف بازرگاني و سازمان بازاريابي پاورپوینت فصل ششم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع اهداف بازرگاني و سازمان بازاريابي پاورپوینت فصل ششم کتاب…

  • بررسی نحوه رفع ابهام از اوصاف و مقدار از مورد معامله

    بررسی نحوه رفع ابهام از اوصاف و مقدار از مورد معامله ابهام در معامله ابهام در مورد معامله رفع ابهام از مورد معامله نحوه رفع ابهام از مورد معامله روشهای رفع ابهام از مورد معامله دانلود پایان نامه ابهام در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت زناشویی 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت زناشویی 2 مبانی نظری رضایت زناشویی پیشینه رضایت زناشویی پیشینه تحقیق رضایت زناشویی پیشینه نظری رضایت زناشویی پیشینه پژوهش رضایت زناشویی پیشینه خارجی رضایت زناشویی پیشینه داخلی رضایت زناشویی فصل دوم پایان نامه رضایت…

  • پایان نامه در مورد طلاق با عنوان مبانی اختیار طلاق

    پایان نامه در مورد طلاق با عنوان مبانی اختیار طلاق "تعریف لغوی و اصطلاحی طلاق" اختیار طلاق اختیار طلاق به زن اختیار طلاق در دست مردان اختیار طلاق زن اختیار طلاق در حقوق ایران چرا اختیار طلاق با مرد است…

  • ولتاژ جریان مستقیم فشار قوی

    ولتاژ جریان مستقیم فشار قوی ولتاژ DC فشار قوی سیمها و کابلها در صنعت برق سیستم انتقال انرژی الکتریکی انتقال جریان مستقیم با ولتاژ بالا ولتاژ جریان مستقیم فشار قوی دانلود پایان نامه برق دانلود پایان نامه رشته برق رفتن…

  • مطالعه تطبیقی بزه قتل در حقوق کیفری ایران و مصر

    مطالعه تطبیقی بزه قتل در حقوق کیفری ایران و مصر قتل در حقوق کیفری بزه قتل در حقوق کیفری ایران بزه قتل در حقوق کیفری مصر قتل در حقوق کیفری ایران و مصر دانلود پایان نامه قتل در حقوق کیفری…