مبانی نظری یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی

مبانی نظری یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی

یادگیری سازمانی
رفتار شهروندی سازمانی
یادگیری سازمانی در سازمانهای دولتی
رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی
رابطه یادگیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی
دانلود مبانی نظری یادگیری سازمانی
دانلود مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری رشته  مدیریت

یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی

 

 

 

مقدمه

در 15 سال گذشته تحقیقات زیادی در موضوع رفتار شهروندی سازمانی صورت گرفته است. این واژه اولین بار در سال 1983 توسط ارگان و همكارش مطرح شد(ارگان؛ 1983). مبنای این مطرح شدن به مفاهیمی از قبیل ” تمایل به همكاری  “(بارنارد؛ 1938) و نیز تمایز بین عملكرد قابل اعتماد نقش و ” رفتارهای نوآورانه و خودجوش  ” (كتز و كاهن؛ 1987) برمی گردد.

 

در ابتدا تحقیقات عمدتا در راستای شناخت رفتارهایی بود كه با وجود تاثیر آشكار بر عملكرد سازمان ها، در سیستم های ارزیابی عملكرد جدا از محدوده شغل ملاحظه می شد. البته به تدریج همراه با توسعه مفهوم رفتار شهروندی سازمانی مشخص شد كه تمایز میان فعالیت های درون حوزه شغل و خارج از حوزه شغل چندان مشخص و آشكار نیست. لذا باید رفتار شهروندی سازمانی را به طور انعطاف پذیر تعریف كرد.

 

یكی از تعاریف اولیه كه مورد قبول بسیاری از محققان قرار گرفته است، توسط ارگان (1988) مطرح شده است: 

” رفتار شهروندی سازمانی شامل رفتار های اختیاری  كاركنان است كه جزء وظایف رسمی آنها نیست و مستقیما توسط سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمی شود ولی میزان اثر بخشی كلی سازمان را افزایش می دهد. “)ارگان؛ 1988)

 

متغیر دیگری كه در این تحقیق به آن پرداخته خواهد شد یادگیری سازمانی می باشد. یكی از كاملترین تعاریفی كه در مورد یادگیری ارائه شده است یادگیری را فرایند یافتن خطا و اصلاح آن می داند. در فصل دوم به صورت مفصل به تشریح این دو متغیر و ارتباط میان آنها خواهیم پرداخت. اما فصل اول این تحقیق شامل مطالب ذیل خواهد بود: بیان مسئله تحقیق؛ اهمیت و ضرورت تحقیق؛ اهداف و فرضیات تحقیق؛ روش های تحقیق و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نهایتا زمان بندی تحقیق مشخص خواهد شد.

 

 

 

کلمات کلیدی:

كاركنان

عمکرد سازمان

یادگیری سازمانی

رفتار شهروندی سازمانی

 

 

 

 

2-1- بیان مسئله پژوهش

در مقدمه ذكر شد كه رفتار شهروندی سازمانی شامل رفتار های اختیاری  كاركنان است كه جزء وظایف رسمی آنها نیست و مستقیما توسط سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمی شود ولی میزان اثر بخشی كلی سازمان را افزایش می دهد. نكته دیگر اینكه احتمالا پیش بینی و ارزش گذاری این رفتارها به كمك معیار هایی كه به نگرش ها و حالات كاركنان توجه می كنند، بهتر از معیار های متداول ارزیابی عملكرد است ، چراكه جنبه ارادی و اختیاری این رفتارها بسیار برجسته تر رفتارهای عادی یك شغل است. همچنین اثرات مفید رفتار شهروندی سازمانی بر زمینه های اجتماعی، روانشناسی، سازمانی، و سیاسی یك سازمان با ارزش تر از اثرات آن بر شاخص های كمی و عملكردی است)فار؛ 2004)

 

درباره ابعاد رفتار شهروندی سازمانی هنوز یك توافق واحد بین محققان وجود ندارد. برای مثال ابعادی نظیر رفتارهای كمك كننده، رادمردی و گذشت، وفاداری سازمانی، پیروی از دستورات، نوآوری فردی، وجدان، توسعه فردی، ادب و ملاحظه، فضیلت مدنی، نوع دوستی و … در تحقیقات مختلف به عنوان ابعاد شكل دهنده رفتار شهروندی سازمانی مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین بعضی محققان بین رفتارهای شهروندی در رابطه با دیگر افراد و نیز در رابطه با كل سازمان تفاوت قائل شده اند.)پاداسكف؛ 2000).

 

ابعادی كه بیشترین توجه را میان محققین به خود جلب كرده اند عبارتند از:

نوع دوستی(فداكاری) ، وجدان(وظیفه شناسی) ، ادب وملاحظه(توجه و احترام) ، راد مردی و گذشت(پایداری و تحمل پذیری) ، فضیلت مدنی(مشاركت مدنی) 

این پنج بعد توسط ارگان در سال 1988 مطرح شدند و پاداسكف و همكارانش در سال 1990 با كمك روش تحلیل عاملی برای هركدام از این پنج بعد، مقیاس سنجش استانداردی ایجاد كردند كه این مقیاس ها در سالهای بعد برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی مورد استفاده بسیاری از محققان قرار گرفته است. (ارگان؛ 1988 و پاداسكوف؛ 1990).

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مبانی نظری

مقدمه 13

2-1-1) بخش اول: یادگیری سازمانی  15

2-1-2) توپولوژی رویكردهای مطالعه در حوزه یادگیری سازمانی 17

2-1-3) یادگیری فردی 18

2-1-4) یادگیری سازمانی 24

2-1-5) مهارت های یادگیری 27

                            2-1-5-1) تفكر سیستمی 28

                               2-1-5-2) مدلهای ذهنی 29

                            2-1-5-3)  شایستگی شخصی 29

                               2-1-5-4)یادگیری خود هدایتی 30

                               2-1-5-5)گفتمان 30

2-1-6) سازمان یادگیرنده 31

2-1-7) قابلیت یادگیری 32

2-1-8) معماری سازمان یادگیرنده 35

2-1-9) ابزارها؛ تئوری ها و مدل های سازمان یادگیرنده 36

2-1-10)موانع یادگیری 39

                2-1-10-1) اطلاعات اریب 39

                 2-1-10-2) خطا در تفسیر 39

                 2-1-10-3) ناتوانی در اقدام 40

                 2-1-10-4) ناتوانی كوری 40

                  2-1-10-5) ناتوانی حل سرانگشتی مسائل 40

                  2-1-10-6)  ناتوانی فقدان تنوع 40

                  2-1-10-7) ناتوانی همبستگی قوی 41

                2-1-10-8)  ناتوانی معلولیت 41

                 2-1-10-9)   ناتوانی یادگیری خرافی 41

                  2-1-10-10) ناتوانی انتشار ناكارامد 41

2-1-11)سبكهای یادگیری 42

2-1-12) مولفه های یادگیری سازمانی 44

2-1-13)تشریح مولفه های یادگیری سازمانی مورد استفاده درتحقیق براساس مدل دیانی 50

2-1-14) جمع بندی یادگیری سازمانی 53

رفتار شهروندی سازمانی 54

 2-2-1) مقدمه (تعاریف و تاریخچه ) 55

2-2-2) انواع رفتار شهروندی 57

2-2-3) ابعاد رفتار شهروندی سازمانی  59

                   2-2-3-1) فداكاری 59

                   2-2-3-2) توجه و  احترام 60

                   2-2-3-3) وظیفه‌شناسی 60

                   2-2-3-4)پایداری یا تحمل پذیری 60

                   2-2-3-5) مشاركت مدنی  62

2-2-4) عوامل تاثیرگذار بر رفتارشهروندی سازمانی 62

2-2-5) چگونه رفتار شهروندی بر عمکرد سازمان تاثیر می گذارد؟ 63

2-2-6) سرمایه اجتماعی به عنوان مزیت رقابتی 64

              2-2-6-1) ابعاد سرمایه اجتماعی 64

                                2-2-6-1-1) بعد ساختاری سرمایه اجتماعی 64

                                2-2-6-1-2)بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی 64

                                2-2-6-1-3)بعد شناختی سرمایه اجتماعی 65

               2-2-6-2) الگوی ارتباط رفتارشهروندی و توسعه سرمایه اجتماعی و تاثیر آن در عملکرد سازمانی 65

2-2-7) عواملی كه شهروندی كاركنان را ارتقاء و پرورش می‌‌دهند: 69

                     2-2-7-1) رضایت شغلی 69

                     2-2-7-2)رهبری تحول آفرین 69

                     2-2-7-3) درگیری شغلی و شغل‌ها و مأموریتهای جذاب  69

                     2-2-7-4) حمایت سازمانی 70

                     2-2-7-5) عدالت سازمانی  70

                     2-2-7-6)خصوصیات و خصلت‌های شخصی كاركنان 72

2-2-8) سیاست و اقدامات سازمانی كه رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند 73

                  2-2-8-1) استخدام و جذب 73

                  2-2-8-2)آموزش و توسعه 73

                  2-2-8-3)ارزیابی عملكرد و جبران پرداخت 74

                  2-2-8-4) سیستم‌های غیر رسمی رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند 74

                  2-2-8-5)پیوند و روابط بین فردگرایی, جمع‌گرایی و رفتار شهروندی سازمانی 77

2-2-9) رفتارهای ضد شهروندی  و عوامل موثر بر آن 79

                  2-2-9-1) رفتارهای ضد شهروندی 79

                  2-2-9-2)عوامل تاثیر گذار بر رفتار ضد شهروندی در محیط های فروش 80

                                   2-2-9-2-1)عدالت سازمانی 80

                                  2-2-9-2-2)رقابت های درون موسسه 81

                                  2-2-9-2-3)استرس شغلی 82

                                  2-2-9-2-4)تناسب سازمانی 82

                                  2-2-9-2-5)حیطه كنترل 83

                                  2-2-9-2-6)درون گرائی 83

                                  2-2-9-2-7) خودكنترلی 84

2-2-10) جنبه‌های منفی رفتار شهروندی (كنترل و مهار برخی از دامهای بالقوه رفتار شهروندی سازمانی) 85

                  2-2-10-1) شهروندی و مدیریت تسخیر احساسات 85

                  2-2-10-2)هزینه‌های بالقوه رفتار شهروندی 85

                  2-2-10-3)شهروندی افزاینده (روز افزون) 86

2-2-11) روابط بین شهروندی عادی و رفتار شهروندی 86

2-2-12) آیا شهروندان خوب عادی, شهروندان خوب سازمانی را بناء می‌كنند؟  87

2-3) بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروند سازمانی   89

2-4) پیشینه تحقیق 92

 

 

منابع و مآخذ 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ساخت جرم ریختنی آلومینایی

    ساخت جرم ریختنی آلومینایی دیرگداز ساخت LCC جرم ریختنی آلومینایی آزمایشگاه دیرگداز ساخت جرم ریختنی آلومینایی (LCC) رفتن به سایت اصلی آزمایشگاه دیرگداز ساخت جرم ریختنی آلومینایی (LCC)     مقدمه: در قرن اخیر خصوصا 50سال گذشته به دیرگدازهای بی…

  • مقاله رشته روانشناسی با عنوان افسردگی و اعتیاد

    مقاله رشته روانشناسی با عنوان افسردگی و اعتیاد اعتیاد و اختلال روانی آسبب شناسی اعتیاد مواد مخدر افسردگی دانلود مقاله رشته روانشناسی با عنوان افسردگی و اعتیاد سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش…

  • بررسی و تشریح کامل تئوریهای تنیدگی

    بررسی و تشریح کامل تئوریهای تنیدگی رابطه استرس و خطای انسانی تاثیر تنیدگی بر ارتکاب خطای انسانی تاثیر استرس بر میزان خطای انسانی تئوریهای تنیدگی انواع تئوریهای تنیدگی پایان نامه تئوری تنیدگی پایان نامه بررسی تئوریهای تنیدگی رفتن به سایت…

  • طراحی لیزر فیبری رامان با کارایی بالا

    طراحی لیزر فیبری رامان با کارایی بالا لیزر فیبری رامان لیزر فیبری رامان با بازده بالا طراحی لیزر فیبری رامان طراحی لیزر فیبری رامان با کارایی بالا دانلود پایان نامه لیزر فیبری رامان دانلود پایان نامه طراحی لیزر فیبری رامان…

  • پروپوزال بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی

    پروپوزال بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی توسعه تفكر ناب اصول تولید ناب مكانیزم های اجرای تولید ناب مدل های تولید ناب رابطه بین تولید ناب و عملکرد پروپوزال رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی…

  • امید به زندگی و بررسی ابعاد امید

    امید به زندگی و بررسی ابعاد امید ابعاد امید ابعاد امیدواری امید به زندگی ابعاد امید به زندگی تحقیق درباره امید به زندگی پیشینه تحقیق امید به زندگی پیشینه تحقیق ومبانی نظری امید به زندگی مقاله در مورد امید به…

  • پاورپوینت مبانی و تحلیل شهر الکترونیک

    پاورپوینت مبانی و تحلیل شهر الکترونیک پاورپوینت مبانی و تحلیل شهر الکترونیک مبانی و تحلیل شهر الکترونیک مقاله مبانی و تحلیل شهر الکترونیک تحقیق مبانی و تحلیل شهر الکترونیک بررسی مبانی و تحلیل شهر الکترونیک تحلیل شهر الکترونیک شهر الکترونیک…

  • مجموعه قوانین واگذاری

    مجموعه قوانین واگذاری توسعه مدیریت قوانین واگذاری اصل 44 قانون اساسی مدیریت خدمات كشوری مجموعه قوانین واگذاری سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و…

  • مهارت های اجتماعی و عوامل موثر در اجتماعی شدن با رویكرد جدید در تدریس مهارت های اجتماعی

    مهارت های اجتماعی و عوامل موثر در اجتماعی شدن با رویكرد جدید در تدریس مهارت های اجتماعی مهارت های اجتماعی کودکان مهارت های اجتماعی دانش آموزان مهارت های اجتماعی در مدرسه آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان تعریف مهارت های…

  • پاورپوینت فصل هفتم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع انگيزش و پاداش

    پاورپوینت فصل هفتم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع انگيزش و پاداش دانلود پاورپوینت فصل هفتم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع انگيزش و پاداش دانلود رایگان پاورپوینت انگيزش و…